Thursday 20 September 2012

Seekor Anak Kucing & Sebuah Keinsafan


Zaid seorang yang lelaki remaja yang bermasalah. Segala kejahatan semua dia pernah lakukan, kecuali bunuh orang. Hidup nya dari kecil sangat menyayat hati. Dia adalah anak yang ditinggalkan ibu bapa akibat perceraian. Sejak kecil kehidupannya amat susah sekali. Tinggal bersama datuknya yang uzur. Hidup ibarat kais pagi makan pagi. Kais petang makan petang.

Dia hanya dapat bersekolah setakat tingkatan 3, memandangkan selepas kematian datuknya dia terpaksa berhenti sekolah. Sejak hari itu, Zaid membawa diri dengan bekerja di car wash. Dia merantau dan membesar dengan hidup yang kacau bilau.


Kalau lihat air mukanya tak pernah senyum. Orang nya serius. Boleh dikatakan Zaid manusia yang tiada sense of humor. Sejak dia kehilangan datuknya, dia banyak menghabiskan dunia kehidupannya bersama remaja-remaja lain. Semua aktiviti remaja sekarang seperti merempit, perempuan dan lain-lain adalah rutin kehidupannya.

Bila dia kesorangan dia pasti menangis mengenangkan dirinya yang hidup tanpa kasih sayang. Malah dia tak tahu apa erti kasih sayang. Melainkan hidupnya berdendam dengan kedua orang tuanya yang sanggup meninggalkannya sewaktu kecil kepada arwah datuknya.

Bulan Ramadhan sekali sekala dia akan berpuasa... Kali ini Ramadhan menjelma lagi.

Suatu hari seperti biasa dia ke tempat kerjanya. Entah bagaimana dalam asyik dia mengemas stor belakang datang seekor anak kucing menghampirinya. Zaid memandang sahaja. Di halau kucing itu jauh-jauh. Dia perasan anak kucing itu selalu mendapat makan di gerai makan depan car wash tempat kerjanya. 

Memandangkan bulan Ramadhan gerai makan tersebut ditutup. Terkonteng-konteng anak kucing datang mengelilinginya sambil mengiaw-ngiaw.

“Lapar ni. ....” detik hatinya. Dia memandang “bekal” nasi yang dibawa.. itulah bekal yang di bawa dalam bulan puasa untuk “berbuka” awal dalam stornya. Tiba-tiba terdetik hatinya terasa kasihan. Lalu diambil juadah “berbuka” puasanya untuk tengah hari diberi anak kucing itu makan. Anak kucing itu makan dengan lahapnya. Sesekali hampir tercekik makanan yang dimakannya. Zaid tersenyum melihat telatah anak kucing itu.

Hatinya berkata,” Nampaknya aku kene puasa lah macam ni...rezeki kau kucing...


Keesokkan harinya masih sama...anak kucing itu menanti kedatangan Zaid. Kali ini anak kucing itu nampak riang. Seperti semalam Zaid beri kucing tersebut makan lagi bekalannya. Sehingga tak sedar esok hari terakhir bulan Ramadhan. Bermakna dari awal puasa kerana seekor kucing Zaid telah berpuasa . Dengan memberi makan anak kucing Zaid teruskan berpuasa sehingga berbuka.

Tiba-tiba Zaid termenung sambil melihat anak kucing itu sedang bermain girang, dia merasakan sesuatu yang pelik berlaku dalam dirinya. Dia merasakan dirinya punyai kasih sayang. Mungkin selama ini dia kekurangan kasih sayang bukan bermakna dia tidak ada kasih sayang dalam dirinya. Mungkin dia punyai kasih sayang yang terlalu banyak yang belum dinodai sehinggakan ada insan lain yang perlu kasih sayang Zaid.

“ Rupanya aku kaya dengan kasih sayang kalau tidak manakan aku sanggup berpuasa demi binatang kecil ini. Airmatanya mengalir deras. Dia berlutut ke bumi, dan menadah syukur kerana Allah berikan dia kesedaran dan taufik hidayah melalui seekor anak kucing.” Mulai hari ini aku ingin bertaubat,” detik hatinya.

Lalu Zaid memegang anak kucing itu sambil mencium dan menggumol kucing tersebut. Terpancar keriangan dan kasih sayang yang ikhlas dari dalam diri Zaid. Anak kucing itu semakin hari semakin manja dengan Zaid. Aksi anak kucing itu kadang-kadang membuat Zaid ketawa. 

Zaid yang dulu hatinya keras, kini jiwanya halus dan mudah tersentuh. Zaid yang dulu tidak ada kasih sayang kini merasai apa itu kasih sayang. Zaid yang dulu sentiasa serius kini sering tersenyum. Zaid yang dulu tidak berpuasa kini berpuasa demi seekor anak kucing. Zaid yang dulu sentiasa memberontak kini dia semakin bermujahadah dan insaf kerana hadirnya KASIH (nama samara kucingnya) dalam hidupnya.... 

Taufiq hidayah Allah pelbagai cara... Maha Suci Engkau Ya Allah...


Source: www.facebook.com/Dunia Kucing

Sharing is caring ^_^

0 comments:

Post a Comment