BAB 1:
Pendahuluan.
1.1 Pengertian Bahasa
Bersantun
Kamus Dewan Edisi Baharu (1996) menjelaskan bahawa :
1.
Sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat perhubungan dalam
lingkungan satu kelompok manusia (antara
seorang individu dengan seorang individu yang lain dan sebagainya)
2.
Percakapan yang baik,tingkah laku yang baik,sopan santun.
Santun pula menurut Kamus Dewan Edisi Baharu(1996) ialah halus (budi bahasa atau budi pekerti),beradab,sopan.Kesantuan
bahasa bukanlah sekadar menggunakan bentuk kata santun seperti yang ikhlas,Yang menrut perintah,Yang benar dan
sebagainya.Sebenarnya kesantunan berbahasa bermakna timbang rasa yang kita
berikan kepada orang yang mendengar kita bercakap.Kesantunan bahasa juga
merujuk kepada sifat-sifat bahasa yang membolehkan kita menolak permintaan
seseorang tanpa mengecilkan hatinya (Abdullah Hassan,1994).
1.2 Kesantunan Bahasa
Kesantunan bahasa bererti kesopanan dan kehalusan dalam menggunakan
bahasa ketika berkomunikasi sama ada melalui lisan atau tulisan kepada orang
yang dihormati,orang yang setaraf dengan kita atau orang yamg lebih rendah
kedudukannya daripada kita (Amat Juhari Moain,1992). Untuk mengetahui
kesantunan berbahasa dengan lebih jelas,cara yang paling mudah adalah megetahui
apa yang di sebaliknya,iaitu kebiadaban berbahasa.Terdapat berbagai-bagai
bentuk kebiadaban berbahasa yang dilakukan oleh orang ramai,sama ada disedari
atau tidak.
1.3 Adab Bercakap Dalam Islam
Manusia diciptakan dalam bentuk yang paling cantik oleh Allah
S.W.T..Kemudian diberikan pula sepasang mata dan sepasang telinga.Dan
dibekalkan dengan akal,dikurniakan alat-alat untuk dapat belajar dan
berusaha.Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud :
“Katakanlah : Dialah yang mewujudkan kamu dan Dia menjadikan bagi kamu
pendengaran dan penglihatan serta hati.(tetapi)sedikit yang kamu syukuri”
-Surah Al-Mulk 67:23-
Di tempat yang lain,Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud :
“Bukankah Kami telah menjadikan dua mata baginya,lidah dan dua bibir?”
-Surah Al-Balad 90:8-9-
Terdapat banyak fungsi dan kegunaan lidah,antara lain untuk menyampaikan
isi hati,memberi maklumat kepada orang lain menerusi kata-kata dan
pertuturan.Allah berfirman yang maksudnya :
“(Tuhan)Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmat-Nya.Dialah yang
telah mengajaakan Al-Qur’an.Dialah yang telah menciptakan manusia .Dia jugalah
yang telah membolehkan manusia (bertutur)meberi dan menerima pernyataan”
-Surah
Ar-Rahman 55:1-4-
Allah menyuruh orang Islam supaya menjaga ucapannya sebagaimana menjaga
perbuatannya.Itulah sebabnya timbul sebuah ungkapan :
“Siapa yang membandingkan ucapannya dari perbutannya,dia akan kurang
(sedikit)bercakap”
Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya :
“Sesungguhnya,seseorang mengucapkan perkataan yang dimurkai Allah,tidak
disangkanya ia akan sampai,maka
kerananya dia dicampakkan ke dalam neraka selama 70 musim.Dan
sesungguhnya,seseorang mengucapkan perkataan yang disukai Allah,tidak disangkanya
ia akan sampai,maka dia diangkat ke syurga ‘Illiyin kerananya”
(Riwayat Tirmizi)
Inilah nilai ucapan dalam islam.Kerana itu,orang islam hendaklah
berhati-hati dalam pertuturan sebagaimana perlunya berhati-hati dalam makan dan
minum,serta menghindari perkataan yang tidak berfaedah (yang haram dan
syubhat).Terjemahan firman Allah S.W.T. :
“Tidak mengucapkan perkataan (oleh manusia )kecuali disisinya ada
(malaikat)Raqib dan ‘Atid”
-Surah Al-Qaf 50:18-
Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud :
“Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir,hendaklah dia bertutur
dengan baik atau diam”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Seorang penyair menyebutkan :
“Hindarilah hal-hal yang keji,jangan menuturkannya.Katakanlah yang baik
meskipun ketika bergurau-senda.Tahan lidahmu dari mengucapkan perkara yang
buruk.Hati-hatilah jangan sampai terlanjur mengucapkan sesuatu”
BAB 2 :
Percakapan dalam islam.
Percakapan merupakan satu bentuk gambaran dan perwatakan
peribadi seseorang itu.Ketika kita bercakap dan bertutur sehari-hari,kita
sebenarnya telah digariskan oleh islam adab serta cara bertutur menurut
perspektif islam antaranya ialah :
2.1
Bersederhana dalam bercakap.
Ketika
bercakap,hendaklah kita bersederhana kerana ia merupakan satu sifat yang
terpuji yang harus dipupuk dalam diri setiap muslim.Hadis sendiri menerangkan
bahawa seseorang itu hendaklah bercakap benar ataupun ia berdiam diri.Setiap
muslim hendaklah berpegang kepada kebenaran dan memperkatakannya sama ada
disukai atau tidak sekalipun menyakitkan.Sabda Nabi Muhammad S.A.W. yang
bermaksud :
“Tanda-tanda orang
munafik itu ada 3 iaitu apabila dia berbicara dia berdusta,apabila dia berjanji dia
mungkiri dan apabila dia diberi amanah dia khianati”
2.2 Bahasa yang
jelas.
Bahasa yang mudah difahami dan jelas
turut menjadi kriteria percakapan dalam islam.Susunan ayat hendaklah
behati-hati dan menggunakan suara parau hendaklah dihindari.Penggunaan
kata-kata kuno yang janggal dan jarang digunakan,sebagai percubaan untuk
mendemonstrasi kebolehan berbudi bahasa atau untuk menunjukkkan dirinya lebih
berpengetahuan dirinya adalah ditegah sama sekali.Ketika bercakap,Baginda
sentiasa mengelakkan dirinya daripada menggunakan perkataan yang mempunyai
makna berlapis-lapis dan boleh menimbulkan kemarahan,kegelisahan kekeliruan
kepada pihak yang lain.
2.3 Melihat
wajah orang yang bercakap.
Memandang wajah seseorang secara
mesra ketika bercakap melambangkan budi bahasa dan perhatian kita ketika seseorang
itu bercakap dangan kita serta menunjukkan tanda hormat.Firman Allah S.W.T :
“Dan janganlah engkau
memalingkan mukamu(kerana memandang rendah) kepada manusia,dan janganlah engkau
berjalan di bumi dengan berlagak sombong;Sesungguhnya Allah tidak suka kepada
tiap-tiap orang sombongtakabur,lagi membanggakan diri”
-Surah Luqman 18:31-
2.4 Diam diri
Seseorang muslim itu hendaklah berdiam diri
dan bercakap demi hanya untuk bercakap
perkara yang tertentu(yang
baik).Firman Allah S.W.T.
yang bermaksud:
“(Luqmqn menasihati anaknya
dengan berkata): ‘Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya jika ada suatu perkara
(yang baik atau buruk)seberat
biji sawi sekalipun,serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit
ataupun di bumi,sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dibicarakan dan
dibalasnya);kerana sesungguhnya Allah Maha Halus Pengetahuan-Nya lagi
amat meliputi segala yang tersembuyi.”
2.5 Berfikir sebelum
bercakap.
Sering kali kita mendengar pepatah Melayu
yang berbunyi, ‘Terlajak perahu boleh diundur, terlajak
kata buruk
padahnya’.Begitulah hakikat seorang muslim yang perlu berlapik atau berasas
sebelum mengatakan sesuatu,Berfikir dahulu sebelum berbicara dapat menghindari
dari mengatakan sesuatu yang boleh membawa penyesalan dan perlu meminta maaf.
2.6 Tidak meninggikan suara.
Semasa
bercakap, kita tidak boleh meninggikan suara serta
tergopoh-gapah.Adalah lebih baik sekiranya seseorang bercakap dengan
tidak terlalu perlahan atau terlalu
pantas,tidak terlalu
tinggi suaranya dan boleh membosankan pendengar.Firman Allah S.W.T.
yang bermaksud :
“Dan bersederhanakanlah langkahmu
semasa berjalan juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata),sesungguhnya
seburuk-buruk suara ialah suara keldai”
-Surah
Luqman 19:31-
Antara sebab ditegah meninggikan suara
ialah kerana suara ini menyerupai suara keldai dari sudut memekak dan
memekik.Ini sebagai perbandingan seburuk-buruk suara.Ayat di atas telah
menjelaskan melalui dalil dan bukti celaan dan kejian mengangkat suara yang
kuat dan tinggi tanpa apa-apa keperluan.
2.7 Mengambil kira tajuk percakapan.
Tajuk
percakapan mesti diambil berat dan ia bergantung kepada suasana dan tempat.Budi
bahasa dan kesesuaian adalah perlu diambil kira antara tajuk perbincangan dan
suasana keadaan tempat agar sesuai.
2.8 Mengulangi percakapan.
Sekiranya
pendengar tidak dapat mengikuti percakapannya dan ingin kata-katanya
diulang,adalah menjadi adab untuk mengulanginya.Tidak wajar kita memarahinya
lantaran tidak dapat mengikuti dengan jelas apa yang dibincangkan.Kemungkinan
suara atau penjelasan kita kurang jelas.
BAB 3 :
Bahasa yang dianjurkan
dalam Islam.
3.1 Tidak melafazkan
sumpah.
Dalam bercakap,janganlah sesuka hati melakukan sumpah menggunakan nama atau
sifat-sifat-Nya.Terdapat sesetangah
orang di kalangan kita suka
bersumpah dengan nama Allah tidak
akan melakukan kebaikan
seperti sedekah,beribadat, berbakti,derma juga kebaikan kepada manusia,sedangkan apa yang
disumpah itu buruk dan memudaratkan
dirinya.Lantaran itu,setiap muslim hendaklah
menghindari daripada melakukan sumpah tanpa tujuan.Sebagaimana firman Allah S.W.T. yang bermaksud :
“Dan janganlah kamu
jadikan sumpah kamu itu tipu daya sesama kamu
kerana dengan demikian akan memyebabkan
tergelincir kaki kamu sesudah
ia tetap teguh (di atas jalan yang
benar)”
-Surah al-Nahl 16:94-
Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :
“Dan janganlah kamu
jadikan (nama) Allah dalam sumpah kamu sebagai benteng menghalang kamu daripada
berbuat baik dan bertaqwa;serta mendamaikan perbalahan sesuatu
manusia.Dan ingatlah Allah sentiasa mendengar lagi sentiasa
mengetahui”
-Surah al-Baqarah 2:224-
Justeru
itu, sesiapa yang
suka memainkan sumpah seolah-olah tidak menghormati nama Allah.
3.2 Tidak menggunakan loghat bahasa yang tidak difahami.
Pengucapan dan kata-kata menggunakan loghat
bahasa hendaklah dihindari sedapat
mungkin.Ungkapan dan dan perkataan hendaklah menggunakan kata-kata mesra yang
menyenangkan apabila berbicara dan ini menggambarkan berbicara secara
bermoral.Tidak semua orang memahami sesuatu paerkataan yang jarang atau pelik (gharabah).
Oleh itu gunakan bahasa yang rasmi dan difahami oleh pendengar.
3.3 Tidak melafazkan sekutu bagi Allah.
Pengucapan tertentu yang bertentangan dengan
aqidah islam sebagai contoh pengucapan yang menggambarkan adanya sekutu Allah
mesti dihindari.Sesungguhnya muslim tidak boleh sekali-kali mengungkapkan;
‘Menurut kehendak Allah dan kehendak itu dan ini...’ Lebih baik baginya mengatakan
; ‘Menurut kehendak Allah sahaja ataupun menurut kehendak Allah dan kelak
menurut kehendak itu dan ini’ Dia juga tidak boleh berkata, ‘Tidak ada yang
menolongku kecuali pertolongan Allah dan kelak bantuan daripada engkau’ Dia
juga tidak boleh mengungkapkan, ‘Aku bersumpah dari itu dan ini’ Ini kerana
syirik merupakan dosa yang paling besar dan tidak akan diampunkan oleh Allah
dan kekal dalam neraka.Firman Allah S.W.T. :
“...Bahawasanya sesiapa yang
menyengutukan Allah dengan sesuatu yang
lain maka sesngguhnya Allah haramkan kepadanya syurga dan tempat
kembalinya ialah neraka…”
-Surah al-Ma`idah :72-
3.4 Menghindari menghina
orang lain.
Seseorang muslim hendaklah tidak mencemuh
atau menghina sesoorang muslim lain atau berbicara mengenai
kesalahannya,sekalipun orang itu mencemuh dan menghina perkara yang betul pada
hakikatnya.
3.5 Dilarang memasang telinga.
Dilarang bagi kita memasang telinga ketika
orang lain berbicara kerana kita tidak mempunyai hak ke atas setiap percakapan
orang lain.Setiap rahsia orang tidak wajar diambil tahu kecuali perkara-perkara
tertentu yang menjadi darurat sehingga mengancam nyawa dan keselamatan negara.
3.6 Tidak menghina orang yang telah
meninggal dunia.
Menghina orang yang telah meninggal dunia
merupakan akhlak yang buruk dan sama sekali ditegah dalam islam.Dosanya ialah
sama seperti menghina orang yang masih hidup.Walaupun dia telah meninggal
dunia,tidak sepatutnya kita memburuk-burukkan namanya walaupun apa yang
diperkatakan itu benar.Firman Allah yang bermaksud :
“Dan apabila mereka mendengar
perkataan yang sia-sia mereka berpaling daripada-Nya”
-Surah Al-Qasas 28:55-
3.7 Celaan menghina kejadian alam.
Setiap kejadian ada hikmah dan
pengajarannya.Mencela angin,hujan dan fenomena alam yang lain patut dijauhi sama
sekali kerana semua kejadian tunduk pada perintah Allah.Sebagai ganti cercaan
terhadap angin dan hujan,seseorang itu hendaklah mengucapkan, ‘Wahai
Tuhanku,jadikanlah kejadian alam ini sebagai suatu rahmat dan bukannya bala
bencana daripada-Mu’.Contohnya kejadian ayam jantan yang kerap kali dihina
lantaran kokokannya mengejutkan manusia untuk menunaikan solat subuh.
3.8 Bersikap hormat ketika menyalahkan seseorang.
Lebih baik sekiranya kita bersikap hormat ketika menyalahkan seseorang
itu kerana kesalahan yang dilakukannya supaya dihindari daripada rasa malu dan
dendam seseorang itu.Akhlak Nabi Muhammad S.A.W. merupakan akhlak yang
terpuji.Baginda tidak pernah menunjukkan kesalahan seseorang,tetapi baginda
membahasakannya kepada pihak yang ketiga sebagai contoh dan teladan.Dalam masa
yang sama,orang yang bersalah itu tidak akan tersinggung dan berasa dirinya dihina di khalayak ramai.
3.9 Tidak memuji secara berlebih-lebihan.
Semasa bercakap,kita dilarang memuji seseorang secara berdepan dengan
berlebih-lebihan hingga terkesan kemunafikannya serta
kepura-puraannya.Sekiranya terpaksa berbuat demikian,ucapannya haruslah
bersederhana dan tidak melampau.Hanya Allah sahaja yang berhak menzahirkan
keikhlasan seseorang itu.Sabda nabi Muhammad S.A.W. yang bermaksud :
“Dan ‘Aqabah bin Amir r.a,katanya
:Aku bertanya :Ya Rasulullah,apakah kemenangan itu? Beliau menjawab, ‘Kawallah
lidahmu,dapatkan ketenteraman rumahmu dan menangislah atas kesalahanmu(dosamu)”
-Riwayat Tirmizi-
3.10 Menjaga kehormatan orang lain.
Seseorang muslim tidak boleh sekali-kali membenarkan orang lain
memaklumkan kepadanya tentang keburukan orang ketiga.Adalah lebih baik baginya
bertegur dan bergaul mesra dengan individu lain tanpa perasaan buruk
sangka(su’udzon).Sekiranya ia sedang mendengar orang yang sedang berbicara
kejelekan orang lain,adalah menjadi
tanggungjawabnya mempertahankan peribadi orang yang diperkatakan itu.Kita mesti
cuba membelakangkan apa yang buruk walaupun benar.Jika kita menjaga dan
memelihara keaibannya di dunia,nescaya Allah akan memelihara keaiban kita di
akhirat kelak.
3.11 Tidak bercakap mengenai sesuatu yang tidak diketahui.
Kita hendaklah memelihara lidah daripada membicarakan sesuatu perkara
yang tiada kaitan dengan kita kerana ditakuti tersilap cakap kerana tanpa ilmu
dan perkhabaran mengenai perkara yang sebenar.
3.12 Penggunaan perkataan ‘saudara’ untuk orang islam.
Penggunaan perkataan ‘saudara’ hendaklah dikhususkan untuk orang islam
sahaja kerana setiap orang islam itu adalah bersaudara,iaitu saudara
seislam.Oleh itu jangan kita bergaduh kerana sekiranya kita bergaduh,umpama
butir manik yang terlerai dari seutas rantai.
3.13 Tiada panggilan
kafir.
Dalam islam kita dilarang memanggil seseorang itu dengan panggilan
kafir atau menuduhnya tidak islam adalah haram selagi belum terbukti dia telah
murtad.Dan jangan kita menghina agama lain sekalipun tidak betul.Kita hendaklah
menghormati agama lain kerana islam bukan agama
paksaan.
3.14Mengucapkan ucapan
salam.
Sekiranya kita ingin memulakan perbicaraan atau percakapan,hendaklah
dimulai dengan ucapan salam untuk memberi peluang kepadanya beralih tumpuan
daripada kesibukannya seketika,kemudian menjelaskan kepadanya perkara yang
hendak diperkatakan.Ucapan salam yang sempurna ialah; ‘Assalamualaikum
Warahmatullahi Wabarorakatuh’ yang bermaksud, ‘Salam sejahtera ke atas
kamu’.Sesetengah orang islam tersilap menggunakan ucapan, ‘Assamualaikum’ yang
bermaksud, ‘Matilah ke atas kamu’Dari segi bunyi ia seakan-akan bunyi salam
yang sebenar.Dengan membuang huruf ‘Lam’,ucapan ini membawa maksud yang
berbeza.Baginda sentiasa meraikan orang lain dengan senyuman dan berjabat
tangan.Bagindalah orang yang pertama memberi salam dan orang yang terakhir
menarik tangan setelah selesai berjabat tangan.
3.15 Selawat ke atas
nabi.
Selawat menjadi sebahagian daripada tatasusila kepada seseorang muslim
apabila menyebut Nabi atau disebabkan di hadapannya nama Nabi,hendaklah kita
berselawat ke atas baginda dengan berkata, ‘Sallal-lah ‘alaihi wa Sallam’
(Allah S.W.T. berselawat ke atas baginda).
3,16 Insya Allah.
Ketika kita berjanji dengan seseorang,kita tidak boleh mengatakan
dengan pasti atau tegas tanpa menyandarkan terlebih dahulu kepada Allah dengan
berkata : Insya Allah (sekiranya diizinkan Allah).Segala keputusan itu
terletak pada tangan Allah.Jika Allah tidak membenarkan sesuatu,hendaklah kita
menerima hakikat (qada’ dan qadar) tersebut.
3.17 Bersikap pemaaf.
Kehidupan Rasulullah sentiasa sibuk.Setiap saat ada sahaja masalah yang
timbul dan memerlukan penyelesaian.Fitnah,hasutan dan ketegangan sentiasa
sahaja ditimbulkan oleh orang yang tidak senang kepadanya. Namun begitu, Baginda
tidak pernah hilang pertimbangan dan kesabaran.Sebaliknya Baginda amat mudah
memberi kemaafan. Apabila berhadapan dengan orang-orang yang jahil dan kafir
itu, Al-Qur’an menasihati baginda :
“Jadilah engkau seorang yang
pemaaf dan suruhlah orang-orang mengerjakan yang ma’ruf,serta berpalinglah
daripada orang-orang yang jahil”
-Al-A’raff 7:199-
Ketika
seseorang sedang bercakap,kita tidak boleh menyampuk.Tidak wajar dua orang
sekaligus bercakap dalam satu masa.Baginda tidak akan menyampuk selagi orang yang
sedang bercakap itu belum selesai berkata-kata.Baginda seorang yang
menyenangkan hati,menawan,peramah dan lembut tetapi tegas.
3.18 Jangan memperli orang lain.
Jika terdapat satu pihak yang gagal,janganlah kita
memperkecilkannya.Baginda sendiri tidak akan merendahkan orang lain.Baginda
sentiasa memberi kata-kata perangsang dan semangat sehingga mereka yang gagal berasa
lapang dan lega daripada perasaan tertekan dan bersalah hatta kepada musuh
sendiri.Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :
“Dan bersabarlah dalam menunggu
ketetapan Tuhanmu,maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan kami dan bertasbihlah
dengan memuji Tuhanmu ketika kamu bangun dan berdiri”
-Surah
At-Tur :48-
3.19 Terima keputusan
Sekiranya perbincangan itu gagal mencapai kata sepakat,hendaklah
ditamatkan begitu sahaja.Pihak yang terlibat harus bersedia untuk menerima
hakikat ini dengan hati yang terbuka.Sebarang tindak balas yang tidak baik
perlu dielakkan.Setiap pihak yang terlibat haruslah menyedari bahawa untuk mencapai
kata persetujuan bukanlah mudah dan mungkin memakan masa.Firman Allah S.W.T.
yang bermaksud :
“Maka disebabkan rahmat daripada Allah lah
kamu berlaku lembut terhadap mereka.Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati
kasar,tentulah mereka menjauhkan diri darimu.Kerana itu maafkanlah
mereka,mohonkan keampunan bagi mereka dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam
urusan itu.Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad,bertawakkal kepada
Allah.Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya”
-Surah Ali-Imran 3:159-
3.20 Tiada gelaran
buruk.
Jangan menggelar atau menamakan seseorang atau benda-benda lain dengan
nama yang buruk dan tidak disukai.Apabila baginda tidak menyukai makanan yang
dihidangkan kepadanya,baginda tetap memakannya tanpa banyak cerewet atau tidak
memakannya.
BAB 4 :
Penutup.
Al-Qur’an meminta supaya ciri-ciri yang baik
(mahmudah) seperti memahami dan bersimpati,kelembutan dan kesederhanaan cinta
serta kasih sayang diamalkan manakala sifat-sifat yang buruk (mazmumah) seperti
suka memaksa,bongkak,menipu dan mengancam ditinggalkan untuk membawa islam ke
tengah-tengah masyarakat.Unsur seperti bertolak ansur dan bersedia untuk
memahami pandangan dan pendapat pihak lawan harus ditunjukkan.Inilah kunci
kejayaan islam di mata dunia.
Sebagai seorang
islam,setiap individu perlu bersuara lembut dan bernada rendah dalam semua
suasana.Ini termasuklah perdebatan sama ada dengan kawan atau lawan.Al-Qur’an
sendiri memerintahkan supaya para rasul berkata dengan lembut walaupun terhadap
orang yang zalim.Tiada manusia yang paling kejam dan zalim melebihi Firaun.
Menurut
Baginda,perkataan yang baik merupakan sedekah dan orang yang baik ialah
seseorang yang dapat memberi ucapan yang baik dan tepat seumpama ubat yang
mujarab.Perkataan yang baik dapat menyatukan hati manusia manakala perbuatan
yang buruk memecah belahkan mereka.Al-Qur’an menerangkan yang bermaksud :
“Tidakkah kamu
perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti
pohon yang baik,akarnya teguh dan cabangnya(menjulang) ke langit,pohon itu
memberi buahnya pada setiap musim bunga dengan izin Tuhannya.Allah membuat
perumpamaan-perumpamaan itu manusia supaya mereka selalu beringat”
(Surah Ibrahim 14:24-25)
Intisari ajaran islam ialah bersederhana
dalam segala hal.Jangan terlalu becok atau terlalu diam.Jangan terlalu lantang
atau terlalu perlahan dalam bersuara.Jangan terlalu berkeyakinan dan jangan
sampai tidak berkeyakinan langsung.Sikap sabar boleh meyakinkan anda.Sikap
rendah hati akan menghalang anda daripada bersifat angkuh dan
sombong.Kelembutan hati lahir melalui perbuatannya.
Rujukan.
- Teks Pengajian Islam ‘Huraian Hadis-hadis Hukum’
Ustaz Abdul Latif B.Muda
Terbitan : Pustaka Salam Sdn.Bhd. (2003)
Cetakan : Prospecta Printers Sdn.Bhd.
- Teks Pengajian Islam ‘Huraian Ayat-ayat Hukum’
Ustaz Abdul Latif B.Muda
Terbitan : Pustaka Salam Sdn.Bhd. (2001)
Cetakan : Prospecta Printers Sdn.Bhd.
- Persaudaraan Islam dan Pembangunan Sosial
Dr.Mahmud Mohamed Babeli
Terbitan : Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia
- Adab sopan dan Budi Pekerti Dalam Islam
Marwan Ibrahim al-Kaysi
Penterjemah : Hussin Salamon dan Mohd Nasir
Ripin
Terbitan : Universiti Teknologi Malaysia
- Adab dan Sopan Santun Dalam Islam
Muhd Khair Fatimah
Penterjemah : Mohd Sofwan Amrullah
Terbitan : Pustaka Ilmi
- Bahasa Komunikasi 2
Abdul Rahman Abdul Rashid
Terbitan : Longman Malaysia
Sdn.Bhd.(1997)
- Diplomasi Rasulullah
Afzal Iqbal
Terbitan : Pustaka Salam Sdn.Bhd.(1992)
Cetakan : AG Grafik Sdn.Bhd.
- Akhlak Seorang Muslim
Muhammad Al-Ghazali
Terbitan : Crescent News (K.L) Sdn.Bhd.
(2002)
Cetakan : Percetakan Putrajaya Sdn.Bhd.
terima kasih
ReplyDelete