Sunday 21 October 2012

Apabila Si Comel Koyak2 Kan Kertas

Pernahkah anda melihat sicomel akan menggigit kotak atau tisu sehingga hancur. Dalam erti kata suka bersepahkan keadaan ketika bertemu dengan tisu atau kotak...

Ini antara sebab-sebabnya:

1) Bosan
Sebilangan kucing yang ada akan mengunyah kotak kerana bosan. Mungkin sepanjang hari anda bekerja atau sibuk dengan perkara-perkara lain yang boleh menjadikan sicomel tertekan atau tidak mempunyai mainan yang sesuai untuk bermain.

2) Naluri dan Sifat Memburu
Sicomel mempunyai naluri pemangsa untuk memburu dan membunuh sehingga lipas atau cicak pun boleh dijadikan bahan permainan, bukan?. Jadi mereka akan mengunyah bahagian kotak atau merobek dengan kuku mereka untuk memenuhi naluri ini. Kesannya sicomel akan terkena radang gusi ataupun kehilangan gigi.

3) Diet
Antara sebab lain adalah diet dimana sicome yang dijaga dibawah anda mungkin tidak mendapat makanan dan minuman secukupnya. Selain itu anda juga perlu memeriksa label dan sukatan serta kandungan pada makanan kucing yang dibeli. Mungkin mengandungi lebihan bahan perasa dari pemakanan yang sebenar dimana anda perlu memberi makan yang sepatutnya untuk sicomel.

4) Penanda Kawasan Jajahan.
Sama juga seperti anjing yang suka untuk 'menandakan kawasan jajahan' mereka dimana sicomel juga boleh meninggalkan 'wangian' mereka kepada benda lain. Mengunyah atau mencakar kotak @ tisu @ kertas mungkin cara sicomel 'meninggalkan kesan' mereka berada disitu.

5) Bau kotak @ tisu @ kertas
Bau kotak/ tisu/ kertas juga menjadi satu faktor. Mungkin didalam kotak tersebut mempunyai bau makanan selepas meggunakan kotak tersebut.

Cara untuk mengatasi daripada ianya berlaku sebegini
1) Pastikan sicomel anda tidak tertelan cebisan kotak yang banyak. Periksa bibir, gigi dan gusi untuk mengelakkan dari keradangan, pendarahan, gigi yang hilang atau longgar. Jika ada gejala sebegini, sila dapatkan rawatan selanjutnya dari doktor veterinar yang berdekatan.

2) Sediakan barang permainan untuk mereka, jadi sekurang-kurangnya sicomel tidak merasa kebosanan.

3) Cuba bermain dengan sicomel hanya untuk 5 minit. Jika tak suka dengan cara ini, anda perlulah mendapatkan pemilik baru yang betul-betul suka dan bermain dengan sicomel.
 

Sharing is caring ^_^

0 comments:

Post a Comment