BAB 1 :PENGENALAN
Sebelum kedatangan penjajah di
negeri-negeri Melayu, undang-undang yang
dilaksanakan di Tanah Melayu adalah undang-undang Islam. Di Terengganu,
undang-undang Islam telah ditadbirkan dengan jaya di zaman Sultan Zainal Abidin
III. Manakala di Johor, Majjallat Al-Ahkam dari Turki telah diterjemahkan ke
Bahasa Melayu dan dipakai di negeri itu dan Ahkam shariyyah telah
mengubahsuaikan buku Mohd Qadri Pasha mengenai undang-undang keluarga. Mahkamah
sebelum kedatangan British ialah Mahkamah Syariah dengan rayuan kepada Sultan.
Selepas British mengambil alih kuasa di negeri-negeri Melayu, Mahkamah Sivil
telah ditubuhkan atas nasihat pihak berkuasa British dan hakim-hakim Inggeris
telah dilantik bagi mahkamah itu. Mahkamah Kadi di peringkat yang bawah di
dalam susunan Mahkamah.[1]
1.1 Kedudukan Islam dalam
Perlembagaan
Islam telah diiktiraf sebagai agama
rasmi negeri-negeri dan undang-undang Negara. Diiktiraf di dalam Perlembagaan
Johor 1895 dan Perlembagaan Terengganu 1911. Sultan yang dilantik mestilah
beragama Islam dan orang Melayu. Terdapat contoh kes yang berkaitan dengan
perkara ini, iaitu kes Ramah lwn Laton mengenai perebutan harta antara
suami dan isteri. Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa undang-undang Islam bukan
undang-undang asing akan tetapi ia adalah undang-undang tempatan di
negeri–negeri Melayu dan undang-undang tempatan hendaklah mengemukakan dan
memajukan undang-undang itu. Hakim Thomas menyelesaikan kes berikut mengikut
agama Islam dan hukum syarak dimana harta tersebut dibahagikan kepada kedua-dua
belah pihak suami dan isteri.
Pada tahun 1956, Suruhanjaya Reid
telah ditubuhkan untuk menggubal draf Perlembagaan yang terdiri daripada lima
orang anggota yang kesemuanya bukan rakyat Malaysia dan tidak beragama Islam
dan hanya seorang sahaja yang beragama Islam iaitu Hakim Abdul Hamid daripada
Pakistan. Cadangan Parti Perikatan untuk memasukkan Islam sebagai Agama
Persekutuan telah disokong oleh Hakim Abdul Hamid (anggota Suruhanjaya Reid). Alasannya,
supaya ia akan menjadi kesinambungan tentang apa yang telah berlaku sebelum
ini. Cadangan ini telah ditolak oleh Raja-Raja Melayu kerana apabila Islam dijadikan sebagai Agama
Persekutuan, maka Raja-Raja takut ianya akan mengurangkan kuasa sebagai Ketua
Agama Islam pada Negeri masing-masing. Dengan Adanya peruntukan tersebut, maka
secara tidak langsung ianya tidak akan mengurangkan sedikit pun kuasa Raja-Raja
Melayu sebagai Ketua Agama Islam.
Kesimpulannya, dalam Perenggan 169,
peruntukan itu tidak akan menjejaskan hak asasi orang bukan Islam. Pelaksanaan
tersebut juga tidak akan menjejaskan kaum Melayu yang mengamalkan ajaran Islam
dan tidak akan menjejaskan kedudukan Tanah Melayu sebagai negara sekular.
1.2 Tafsiran Perkara 3(1)
Mengikut Perlembagaan
Persekutuan, perkara 3(1) telah diperuntukkan sebagai “Agama Islam ialah agama
bagi Persekutuan, tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai
di mana-mana bahagian Persekutuan.
Pentafsiran telah
dibuat oleh LA Sheridan & Groves,perkara 3(1) dalam Perlembagan
Persekutuan hanya menentukan bahawa segala istiadat dan upacara mengikut adat
istiadat Islam.[2]
Perdana Menteri Tunku Abdul
Rahman,meluahkan rasa kecewaanya kerana soal agama dibangkitkan.Beliau
berkata,” Saya suka menjelaskan bahawa negara ini bukanlah sebuah negara Islam
sebagaimana difahamkan secara umumnya. Kita cuma memperuntukkan Islam hendaklah
menjadi agama rasmi negara.” [3]
Bekas Ketua Hakim Negara,Tun
Mohamed Suffian Hashim, maksud peruntukan berkenaan ialah semata-mata untuk
upacara, misalnya untuk misalnya untuk membolehkan doa dibaca di
upacara-upacara rasmi, seperti pertabalan YDPA,Hari Kemerdekaan dan lain-lain.[4]
Hakim Tun
Salleh Abbas,dalam kes Che Omar Che Soh, Mahkamah Agong telah
menolak rayuan untuk mengetepikan hukuman mati di bawah Akta Dadah Berbahaya
dan di bawah Akta Senjata Api atas alasan ia adalah bertentangan dengan
undang-undang Islam, kerana kesalahan mengedar dadah dan memiliki senjata api
tidak termasuk dalam kategori Hudud atau Qisas. Menurut Beliau, pentafsiran ini
baik selepas beberapa tahun, tetapi perlu melihat kepada peruntukan yang
terdapat dalam perlembagaan.[5]
Komentar yang dibuat oleh Prof.
Ahmad Ibrahim, tentang penolakkan Mahkamah Agong terhadap cadangan
penafsiran perkara 3 dalam Perlembagaan Persekutuan supaya mengertikan bukan
sahaja upacara dan ibadat tetapi juga aspek-aspek hidup yang lain.termasuk
undang-undang.kata beliau, “apa yang menyedihkan Mahkamah Agong sanggup
menerima hujah bahawa perkataan “Islam” yang terdapat dalam Perlembagaan
Persekutuan hendaklah difahamkan bahawa sebagai meliputi hanya perkara-perkara
yang berhubung dengan upacara dan istiadat agama sahaja. Telah dikatakan inilah
yang dimaksudkan oleh pihak yang merangka perlembagaan itu dan ia adalah akibat pemerintahan tidak langsung oleh
British dalam masa penjajah dulu dan wujudnya institusi-institusi sekular.
Apakah kita masih terikat dengan kedudukan penjajah itu sedangkan kita sudah
mencapai kemerdekaan?.”[6]
Apa yang dapat disimpulkan melalui
penafsiran yang dilakukan di atas, kesan kepada peruntukan perkara 3(1), Islam
sebagai agama rasmi dalam upacara ritual dan keraian sahaja. Dengan adanya
peruntukan ini, ianya tidak melibatkan pemakaian undang-undang Islam peringkat
Persekutuan. Sebagaimana yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan
Perkara 3 (4) yang menyatakan bahawa tiada apa-apa dalam Perkara ini
mengurangkan kuasa mana-mana peruntukan lain dalam Perlembagaan ini[7]. Selain
itu, ianya meletakkan agama Islam di bawah bidang kuasa negeri. Perlembagaan
menjamin kebebasan beragama tanpa ada sekatan kecuali bertentangan dengan
undang-undang dan mengancam keselamatan negara. Tafsiran yang benar adalah
bergantung kepada tafsiran-tafsiran para hakim.
BAB 2 :Bidang kuasa
Mahkamah Syariah dan Sivil
2.1 Bidang kuasa Mahkamah Syariah
Apabila Tanah
Melayu mencapai kemerdekaan, Islam dijadikan agama rasmi Persekutuan tetapi agama
lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.[8]
Walaubagaimana pun, undang-undang Islam tidak didefinisikan dalam Perkara 160
Perlembagaan Persekutuan dan kedudukan Mahkamah Syariah diturunkan lagi kepada
mahkamah negeri sahaja. Perlembagaan Persekutuan memperuntukan bahawa kuasa
kehakiman Persekutuan adalah terletak hak kepada Mahkamah Persekutuan, Mahkamah
Tinggi dan mahkamah bawahan. Sejak itu Mahkamah Syariah telah melalui berbagai
proses dan masih melaluinya sehingga ke hari ini. Dari hanya sebuah mahkamah
yang membicarakan kes-kes kekeluargaan orang Islam sahaja, ia kini boleh
mendengar kes-kes jenayah yang tertentu di mana bidang kuasa menghukumnya ialah
penjara 3 tahun 6 sebatan atau RM 5,000.00. Selain itu, ia telah menerima
pengiktirafan di mana keputusannya tidak lagi boleh dicabar oleh Mahkamah Sivil
melalui pindaan perlambagaan pada tahun 1988 di mana Perkara 121 (A)
Perlembagaan Persekutuan telah dimasukkan untuk melarang mahkamah tinggi campur
tangan dalam hal-hal yang mahkamah syariah bidang kuasa.[9]
Menyentuh bidang
kuasa perundangan, Mahkamah Syariah hanya mempunyai kuasa unuk membicarakan
sesorang yang melakukan sesuatu kesalahan di dalam negeri itu sahaja. Sekiranya
seseorang pesalah itu berada di luar negeri tersebut, maka pihak mahkamah tidak
mempunyai bidang kuasa untuk menyaman dan membicarakan beliau. Bagaimanapun, di
Pulau Pinang, Perak, Kelantan, Terengganu dan
Melaka suatu perjanjian kerjasama telah dibuat bagi membolehkan seseorang
pesalah itu dibicarakan di mahkamah.[10]
Bidang kuasa Jenayah Mahkamah
Syariah secara umumnya dibahagikan kepada enam kategori;
1- Kesalahan-kesalahan
matrimoni seperti menganiayai isteri dan tidak taat
kepada
suami
2- Kesalahan-kesalahan berhubung seks
seperti persetubuhan haram, khalwat, perbuatan sumbang dan melacur.
3- Kesalahan-kesalahan berhubung dengan minuman
keras seperti meminum, menjual dan membeli minuman tersebut.
4- Kesalahan daripada aspek keimanan
seperti tidak menunaikan sembahyang Jumaat, tidak membayar zakat dan fitrah
serta tidak berpuasa dan makan di khalayak ramai pada bulan Ramadhan.
5- Kesalahan-kesalahan berhubung dengan pertukaran
agama seperti tidak melaporkan dan mendaftarkan masuk atau keluar daripada
agama Islam dan kesalahan mengenai pengambilan anak angkat.
6- Pelbagai kesalahan lain yang
tidak termasuk di dalam kategori di atas.
Dalam bidang kuasa sivil Mahkamah
Syariah membicarakan dan membuat keputusan terhadap segala jenis tindakan dan
prosiding yang melibatkan penganut agama Islam berkait dengan hal-hal ;[11]
(i) Pertunangan, perkahwinan, perceraian,
pembatalan perkahwinan atau perpisahan secara undang-undang;
(ii) Sebarang pelepasan hak, tuntutan hak,
harta benda yang terlibat di dalam hal-hal yang berkaitan dengan perkara (a) di
atas;
(iii) Pemberian nafkah orang dalam tanggungan,
keesahan, penjagaan atau hak penjagaan bayi;
(iv) Pembahagian atau tuntutan, harta
sepencarian;
(v) Penentuan terhadap orang-orang yang
berhak mewarisiharta si mati yang menganut agama islam atau bahagian harta yang
berhak diwarisi oleh orang-orang berkenaan;
(vi) Wasiat
atau pemberian terus dari si mati yang menganut agama Islam;
(vii) Pemberian inter vivos, pembayaran
yang telah dibuat bukan dalam bentuk atau tanpa mengambil kira persamaan nilai
wang oleh seseorang yang menganut agama Islam;
(viii) Wakaf atau nazar; atau
(ix) Hal-hal lain yang diperakukan dalam
mana-mana bidang kuasa undang-undang secara bertulis.
Kekeluargaan
|
Harta
|
Jenayah
|
- Mewarisi harta berwasiat dan tidak berwasiat
- Pertunangan
- Perkahwinan
- Perceraian
- Mas kahwin
- Nafkah
- Pengambilan anak angkat
- Taraf anak
- Penjagaan anak
|
- Pemberian
dan pembahagian harta dan amanah tidak
khairat
- Wakaf Islam
- Khairat dan
Yayasan khairat
- Zakat
- Fitrah
- Baitulmal
dan hasil agama Islam
|
- Mengadakan
dan menghukum kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh orang-orang yang
menganut agama Islam terhadap rukun-rukun Islam
- Mengawal
perkembangan iktiqad dan kepercayaan antara orang-orang yang menganut agama
Islam.[12]
|
Ini dapat
dilihat di dalam kes Myriam v Mohamed Ariff. Di mana selepas pihak Kathi
membuat perintah persetujuan menyerahkan penjagaan anak kepada pihak bapa. Si
ibu telah membuat permohonan kepada Mahkamah Tinggi untuk penjagaan anak
menurut Ordinan Penjagaan Anak. Diputuskan di dalam kes ini bahawa si ibu
berhak membuat permohonan tersebut walaupun perintah persetujuan telah dibuat
oleh kathi dan mahkamah ada bidang kuasa untuk mendengarnya. Keputusan yang
dibuat oleh hakim Mahkamah Sivil adalah berbeza dengan keputusan Mahkamah Syariah
dan keputusan Mahkamah Tinggi adalah mengikat dan secara tidak langsung
mengenepikan keputusan Mahkamah Syariah.[13]
2.2 Bidang kuasa Mahkamah Sivil (Mahkamah Tinggi)
Bidang kuasa sivil
Menurut seksyen
23(1) Akta Mahkamah Kehakiman 1964 (Akta 91), Mahkamah Tinggi hendaklah
mempunyai bidang kuasa untuk membicarakan segala prosiding sivil jika [14]-
(a)
kausa tindakannya berbangkit;
(b)
defendan atau salah seorang
daripada beberapa orang defendan bermastautin atau mempunyai tempat urusannya;
(c)
fakta-fakta yang atasnya prosiding
itu wujud atau dikatakan telah berlaku; atau
(d)
mana-mana tanah yang pemunyaannya
dipertikaikan terletak, dalam bidang kuasa tempatan mahkamah itu dan, walau
apapun apa-apa jua yang terkandung dalam seksyen ini dalam apa-apa hal yang
semua pihak bersetuju secara bertulis, dalam bidang kuasa tempatan Mahkamah
Tinggi yang satu lagi itu.
Seksyen 24 Akta
Mahkamah Kehakiman 1964 menyebut bahawa bidang kuasa Mahkamah Tinggi dalam
kes-kes sivil hendaklah termasuk [15]-
(a)
bidang kuasa di bawah mana-mana
undang-undang bertulis yang berhubungan dengan perceraian dan kausa hal ehwal
suami isteri;
(b)
bidang kuasa dan kuasa yang sama
berhubung dengan perkara-perkara admiralti seperti yang ada pada Mahkamah
Keadilan Tinggi di England di bawah Akta Mahkamah Agung 1981 bagi United
Kingdom;
(c)
bidang kuasa di bawah mana-mana
undang-undang bertulis yang berhubungan dengan kebangkrapan atau syarikat;
(d)
bidang kuasa untuk melantik dan
mengawal penjaga budak-budak danpada amnya atas diri dan harta budak-budak;
(e)
bidang kuasa untuk melantik dan
mengawal penjaga dan pengawas diri dan estet orang-orang dungu, orang-orang
sakit otak dan orang-orang yang tak sempuna akal; dan
(f)
bidang kuasa untuk memberi probet
bagi wasiat dan testament dan surat
kuasa mentadbir bagi harta pusaka orang mati yang meninggalkan harta di dalam
bidang kuas wilayah Mahkamah itu dan untuk menukar atau membatalkan pemberian
tersebut.
Bidang kuasa Jenayah
Bidang
kuasa jenayah Mahkamah Tinggi terdapat dalam seksyen 22 Akta Mahkamah Kehakiman
1964.
Menurut
seksyen 22, subseksyen (1), Mahkamah Tinggi hendaklah mempunyai bidang kuasa
untuk membicarakan [16]-
(a) semua kesalahan yang dilakukan -
(i) dalam bidang kuasa tempatannya;
(ii) di laut lepas di atas
mana-mana kapal atau di atas mana-mana pesawat udara yang didaftarkan di Malaysia;
(iii) oleh mana-mana
warganegara atau mana-mana pemastautin tetap di laut lepas, di atas mana-mana
kapal atau di atas mana-mana pesawat udara;
(iv) oleh mana-mana orang di
laut lepas jika kesalahan itu ialah kesalahan pelanunan mengikut undang-undang
antarabangsa; dan
(b) kesalahan-kesalahan di
bawah Bab VI Kanun Keseksaan, dan di bawah mana-mana undang-undang bertulis
yang dinyatakan di dalam Jadual kepada Akta Kesalahan-Kesalahan di Luar Negeri
1976, atau kesalahan-kesalahan di bawah mana-mana undang-undang bertulis yang
lain yang mana perlakuannya diperakui oleh Peguam Negara sebagai menjejaskan
keselamatan Malaysia dan kesalahan itu yang dilakukan, mengikut mana-mana yang
berkenaan -
(i) di laut lepas, di atas
mana-mana kapal atau di atas mana-mana pesawat udara yang didaftarkan di Malaysia;
(ii) oleh mana-mana
warganegara atau mana-mana pemastautin tetap di laut lepas, di atas mana-mana
kapal atau di atas mana-mana pesawat udara; atau
(iii) oleh mana-mana
warganegara atau mana-mana pemastautin tetap di mana-mana tempat di luar
sempadan Malaysia.
BAB 3 : Limitasi
Bidangkuasa Mahkamah Syariah di Malaysia
Di dalam
Perlembagaan Persekutuan Jadual Sembilan Senarai 2-Senarai Negeri peruntukkan 1
menyebut;
Kecuali mengenai
Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur,Labuan dan Putrajaya Hukum Syarak dan
Undang-undang diri dan keluarga bagi orang yang menganut ugama Islam,termasuk
Hukum Syarak berhubung dengan mewarisi harta berwasiat dan tak
berwasiat,pertunangan perkahwinan dan penceraian,maskahwin dan nafkah,pengambilan
anak angkat,taraf anak,penjagaan anak,pemberian,pembahagian harta,dan amanah
bukan khairat;wakaf Islam dan takrif serta peraturan mengenai amanah khairat
dan khairat agama,perlantikan pemegang-pemegang amanah dan perbadanan bagi
orang-orang mengenai pemberian agama Islam dan khairat,yayasan,amanah.Khairat
dan yayasan khairat yang dijalankan kesemuanya sekali dalan Negeri;adat
istiadat Melayu;zakat,fitrah dan Baitulmal atau hasil agama Islam yang seumpamanya;masjid
atau mana-mana tempat sembahyang awam untuk orang Islam;mengadakan dan
menghukum kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh orang-orang yang menganut
agama Islam terhadap rukun-rukun Islam,kecuali mengenai perkara-perkara yang
termasuk dalam senarai persekutuan;keanggotaan,penyusunan dan acara bagi
mahkamah-mahkamah Syariah,yang akan mempunyai bidang kuasa hanya keatas
orang-orang yang menganut agama Islam dan hanya mengenai mana-mana
perkara-perkara yang termasuk dalam perenggan ini,teteapi tidak mempunyai
bidang kuasa mengenai
kesalahan-kesalahan kecuali yang setakat diberi oleh undang-undang
persekutuan;mengawal mengembang iktikad dan kepercayaan antara orang-orang yang
mnganut agama Islam;menentukan perkara-perkara hukum Syarak dan iktikad dan adat
istiadat Melayu. [17]
Walau
bagaimanapun negeri-negeri tidaklah berkuasa sepenuhnya seperti itu. Sebaliknya
ia terikat dengan kehendak yang terdapat dalam peruntukan-peruntukan yang
terdapat dalam perlembagaan Persekutuan sendiri secara keseluruhannya. Jelasnya,
apa-apa saja undang-undang Islam yang digubal oleh negeri-negeri berkenaan
hendaklah tidak bertentangan dengan mana-mana peruntukan yang terdapat dalam
Perlembagaan Persekutuan.Ini kerana mengikut Perlembagaan
Persekutuan,undang-undang tertinggi sekali di Malaysia ialah Perlembagaan itu
sendiri.Oleh yang demikian,setiap undang-undang yang hendak
dikuatkuasakan,termasuk juga undang-undang Islam hendaklah tidak bertentangan
atau bercanggah dengan.Peruntukan berkenaan.[18]
Sebagaimana yang
terdapat dalam Perkara 4 (1) berbunyi:
Perlembagaan
ini adalah undang-undang utama Persekutuan ,dan apa-apa undang –undang yang
diluluskan selepas Hari Merdeka dan yang berkenaan dengan perlembagaan ini
hendaklah terbatal setakat mana yang berlawanan itu[19]
Selain
itu,satu sekatan lain terhadap kebebasan negeri-negeri dalam menggubal dan
melaksanakan undang-undang Islam ialah bahawa undang-undang berkenaan hanyalah
akan dilaksanakan ke atas orang-orang Islam sahaja.Hal ini jelas dapat dilihat
dalam peruntukan dalam Jadual kesembilan,Senarai 2-Senarai Negeri,seperti mana
yang elah disebut di atas.Ia juga sesuai dengan kehendak kebebasan beragama dan
mengamalkan ajaran agama masing-masing bagi setiap orang di Malaysia.[20]
Perkara 11 (1)
perlembagaan menyebut :
Tiap-tiap orang
adalah berhak menganuti dan mengamalkan agamanya[21].
Malah,negeri-negeri
juga tidak mempunyai kebebasan yang sepenuhnya untuk melaksanakan undang-undang
Islam walaupun dalam batas-batas di atas dan dalam ruang bidang kuasa seperti
mana yang tercatat dalam Jadual Kesembilan,Senarai 2-Senarai Negeri di
atas.Walaupun peruntukan berkenaan menyatakan bahawa perkara-perkara tersebut
telah dimasukan dalam senarai negeri,namun terdapat banyak undang-undang
persekutuan yang menghadkan bidang dan pemakaian undang-undang negeri.Antara
contohnya ialah dalam bidang warisan,mati berwasiat,pertumbangan-pertimbangan
harus diberi kepada Akta Probet dan Pentadbiran dan Akta Pusaka
Kecil(pembahagian) yang mengakibatkan kadi-kadi sebenarnya diberi fungsi untuk
mengesahkan bahagian-bahagian yang harus yang harus diberi kepada waris-waris di bawah undang-undang
Islam.Dalam bidang undang-undang jenayah pula,bidang kuasa Mahkamah Syariah
selain daripada terhad kepada orang-orang Islam sahaja juga terhad kepada
kesalahan-kesalahan yang diberi peruntukan oleh undang-undang persekutuan.[22]
Mahkamah Syariah
juga tidak memepunyai bidang kuasa ke atas pihak-pihak yang bertikai yang salah
seorangnya bukan Islam.Misalnya,dalam soal hadanah,jika ibunya seorang
bukan Islam dan bapanya seorang Islam,perkara ini masih boleh dibawa ke
Mahkamah Sivil dan diputuskan di situ.Dalam Akta Pembaharuan Undang-undang
(Perkahwinana dan Penceraian) 1976,Mahkamah Sivil diberi kuasa untuk
membenarkan penceraian jika pihak pada perkahwinan tersebut yang dijalankan
bukan secara Islam,telah memeluk agama Islam dan pihak yang satu lagi yang
tidak memeluk agama Islam boleh membawa petisyen ke Mahkamah.[23]
Di bawah Akta
Mahkamah-mahkamah Islam (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, pindaan 1984 bidang kuasa
mahkamah hanya meliputi kesalahan-kesalahan yang membawa hukuman penjara tidak
lebih 3 tahun, denda tidak lebih daripada RM5000.00 rotan yang tidak melebihi 6
kali atau kombinasi mana-mana daripada hukuman tersebut. Bidang kuasa ini
terlalau kecil dibandingkan dengan kuasa Majistret kelas pertama yang boleh
menghukum sehingga 10 tahun penjara, denda sehingga RM10,000.00, rotan sehingga
12 kali atau mana-mana kombinasi hukuman di atas.[24]
Selain itu
terdapat satu lagi akta persekutuan yang menyempitkan bidang kuasa undang-undang
Islam dan perlaksanaannya sebagaimana yang diperuntukan dalam Jadual
Kesembilan yang diperuntukan, Senarai 2
di atas. Akta tersebut ialah Akta Undang-undang Sivil yang mula diadakan dalam
tahun 1937.Akta ini telah memberi kedudukan istimewa kepada Common Law
Inggeris dan memperkecil atau menafikan peranan luas undang-undang
Islam.Mengikut akta tersebut,jika tidak ada peruntukan lain dibuat oleh
mana-mana undang-undang bertulis dalam mana-mana perkara,mahkamah hendaklah
mentadbir dan menguatkuasakan undang-undang Common Law Inggeris dan
Kaedah Ekuiti yang ditadbirkan di England pada 17.4.1956.[25]
Kesan daripada
Perlembagaan Persekutuan,Perkara 73,74,75,76 A dan 77,jelas menghadkan lagi
bidangkuasa Mahkamah Syariah yang sedia sempit menjadi bertambah sempit.
BAB 4 : Isu-isu Islam di Mahkamah Sivil
4.1- Wakaf
Sungguhpun
wakaf disebut sebagai di dalam senarai negeri dan juga di dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah,
akan tetapi oleh kerana wakaf ditubuhkan melalui surat amanah atau wasiat,
perkara itu boleh dibawa kepada Mahkamah Sivil, lebih-lebih lagi jika tanah
tersebut tidak didaftar di atas nama Majlis Agama Islam.
Di
dalam kes Majlis Agama Islam,Pulau Pinang lwn Isa Abdul Rahman [1992]
2 MLJ 244 terdapat tanah wakaf yang mana di atasnya telah didirikan masjid.
Majlis Agama Islam mencadang membesarkan masjid itu dan juga mengadakan tempat
di kawasan itu yang boleh disewakan untuk perniagaan seperti bank. Ada ahli
waris keturunan orang yang membuat wakaf itu membantah cadangan itu dan mereka
telah menuntut injuksi dari mahkamah sivil melarang Majlis Agama Islam dari
merobohkan masjid itu Majlis Agama Islam telah memohon tuntutan ahli waris itu
ditolak kerana dihujahkan perkara itu didalam bidang kuasa Mahkamah Syariah.
Permohonan itu telah ditolak oleh Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Agung kerana
diputuskan Mahkamah Syariah tidak ada bidangkuasa memberi injuksi yang dipohon
dan oleh kerana kes itu dibawah bidangkuasa Mahkamah Sivil.[26]
4.2- Perwarisan
Walaupun
pada amnya undang-undang diri dan keluarga bagi orang-orang islam adalah
tertakluk kepada senarai negeri dan Mahkamah Syariah,tetapi ianya tidak
termasuk probet dan suratkuasa mentadbir yang mana masih di dalam Senarai
Persekutuan dan tertakluk kepada bidang kuasa Mahkamah Sivil.
Sebagaimana
dalam kes Hajah Lijah lwn Fatimah [1950]MLJ 62 seorang balu telah
menuntut separuh bahagian diatas tanah yang didaftarkan atas nama suaminya yang
telah meninggal dunia. Mahkamah Tinggi Kelantan telah memutuskan bahawa apabila
kes itu dibawa ke Mahkamah Tinggi, mahkamah itu boleh memutuskan kes itu dan di dalam kes ini, Mahkamah Tinggi
memutuskan balu itu berhak mendapat separuh bahagian tanah itu sebagai harta
sepencarian. Walaubagaimanapun mahkamah itu berkata jika nilai harta itu kurang
daripada $500/- kes seperti itu biasanya hendaklah diputuskan di Mahkamah Kadi.[27]
4.3- Kekeluargaan
Mahkamah
Sivil adakalanya dapat campurtangan di dalam undang-undang keluarga Islam,
walaupun peruntukan perkara tersebut berada di bawah bidang kuasa Mahkamah
Syariah.
Sebagaimana
kes Abdul Ghani lwn Sheriliza [1989]3 MLJ 153 di mana ibu seorang
anak berumur sebelas tahun telah dicerai oleh bapa anak itu dan telah berkahwin
semula dengan orang lain – seorang Perancis yang telah menganut agama islam,
Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur telah memberi hak jagaan anak itu kepada
ibunya. Mahkamah Tinggi dalam kes ini tidak akan merujuk kepada undang-undang
Islam akan tetapi memutuskan kes itu dengan menimbangkan sama ada ibu itu layak dan patut mendapat hak
jagaan anak itu dan sama ada pemberian hak jagaan itu kepada ibu nya adalah
bagi kepentingan anak itu, sebagai pertimbangan utama.[28]
4.4- Masuk Islam dan Murtad
Di dalam kes Ng Wan Chan
lwn Majlis Agama Islam [1991]3MLJ 487, soal yang timbul adalah samada
simati adalah seoarang Buddha atau orang Islam pada masa ia mati. Permohonan
telah dibuat ke Mahkamah Tinggi untuk mengisytihar bahawa si mati adalah
seorang Buddha akan tetapi telah dihujahkan bahawa perkara itu hendaklah dibawa
ke Mahkamah Syariah. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa tidak ada
undang-undang di Wilayah Persekutuan yang memberi bidang kuasa kepada Mahkamah
Syariah menentukan samada seorang itu
Islam ataupun bukan Islam pada masa kematiannya dan oleh kerana itu,Mahkamah
Tinggi boleh memutuskan perkara itu.[29]
Berbanding dengan kes Dalip Kaur lwn Pegawai Polis Bukit Mertajam [1992] MLJ 1, soal samada seseorang yang telah menganuti agama Islam telah murtad atau tidak telah dirujukkan kepada Majlis Agama Pulau Pinang. Di dalam jawapan bertulis yang diberi oleh Majlis Fatwa Pulau Pinang, Majlis Fatwa antara lain menyebutkan “untuk menentukan sama ada seseorang itu keluar daripada Islam (murtad),atau tidak hendaklah terlebih dahulu disabitkan oleh mana-mana Mahkamah Syariah dan dihukum ia sebagai terkeluar daripada Islam (murtad), jika tidak ada disabitkan oleh mana-mana Mahkamah Syariah dan dihukum maka seseorang itu teteap agama Islam”. Pendapat itu telah diterima oleh Mahkamah Agung Hashim Yeop Sani H.B berpendapat –Yang Arif Pesuruhjaya Kehakiman berhak menerima jawapan-jawapan dari jawatankuasa Fatwa kepada soalan-soalan yang dkemukakan kepada mereka dan yang mana dipersetujui oleh semua pihak Jawatankuasa Fatwa itu berpendapat bahawa si mati adalah seorang Islam kerana ia telah sabit keIslamannya apabila ia mengucap dua kalimah syahadat di hadapan kadi seperti di dalam surat ikrar orang yang masuk Islam kerana tidak ada keputusan daripada mana-mana Mahkamah Syariah yang mensabitkan ia terkeluar daripada Islam” Seorang Hakim lain di Mahkamah Agung ,iaitu Mohamed Yusoff H.M.A berpendapat Mahkamah Syariah sahajalah yang layak menjawab soalan itu[30].
BAB 5 : Analisis Isu Islam
di Mahkamah Sivil
Mahkamah Syariah
di Malaysia berada dalam kedudukan yang agak istimewa kerana dilindungi oleh
Perlembagaan Persekutuan. Tetapi mahkamah ini tetap mempunyai kelemahan kerana
terdapat sesetengah isu Islam yang dibicarakan di Mahkamah Sivil dan
mengenepikan keputusan Mahkamah Syariah sebelum itu dan Mahkamah Syariah tidak
boleh membicarakan kes-kes orang bukan Islam. Contoh yang paling dekat,
keluarga M.Moorthy tidak boleh didakwa oleh Mahkamah Syariah sebagai menghina
mahkamah. Maka dalam keadaan ini orang bukan Islam boleh rasa selamat.
Perlembagaan
Persekutuan melalui perkara 121(1a) melindungi Mahkamah Syariah dengan tidak
memberi sebarang hak kepada mahkamah sivil untuk mempertikai keputusan Mahkamah
Syariah. Dengan peruntukan ini juga bermakna mahkamah syariah telah diberi
kuasa mutlak membicarakan kes umat Islam.[31]
Sebelum
pindaan tersebut diadakan Mahkamah Sivil boleh menjalankan bidang kuasa
sungguhpun perkara itu dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah. Campur tangan ini
amat jelas dalam perkara mengenai undang-undang keluarga Islam.
Konflik
bidang kuasa antara Mahkamah Syariah dengan Mahkamah Sivil, walaupun telah ada
pindaan tersebut akan berterusan kerana terdapat beberapa undang-undang
Persekutuan yang masih bercanggah bidang kuasa seperti mengenai pembatalan
sesuatu perkahwinan apabila satu pihak masuk Islam. Dalam kes Ng Swee Pian
lwn. Abdul wahid telah membuat perintah membatalkan perkahwinan seorang
lelaki yang telah berkahwin mengikut Undang-undang Sivil kerana telah memeluk
Islam dan pihak yang menuntut enggan memeluk Islam. Mahkamah Tinggi memutuskan
bahawa Mahkamah Kadi itu tiada bidang kuasa membuat perintah seperti itu.[32]
Amalan
kebiasaan Mahkamah Sivil ialah apabila sesuatu kes melibatkan pihak orang Islam
dan pihak bukan Islam dan mempunyai percanggahan seperti ini Mahkamah Sivil
selalu merujuk kepada Undang-undang Sivil iaitu undang-undang pihak bukan
Islam. Adalah diharapkan Mahkamah Sivil akan juga membuat rujukan hukum syarak
dalam usaha menyelesaikan sebarang kes yang melibatkan kedua-dua belah pihak.[33]
Sebenarnya
peruntukan dalam Perlembagaan itu baru sahaja dipinda setelah berlaku beberapa
kes yang diputuskan oleh Mahkamah Syariah dipertikaikan oleh pihak yang
menentang. Terdapat beberapa kes itu, pihak yang menentang memohon di Mahkamah
Sivil membatalkan keputusan Mahkamah Syariah. Memang ada kes yang berjaya
dibatalkan kerana peruntukan Undang-undang Syariah dengan Undang-undang Sivil
berbeza tafsirannya.
Peruntukan
ini sepatutnya tidak dipertikaikan oleh rakyat Malaysia yang bukan islam kerana
peruntukan ini hanya untuk menjaga kepentingan orang Islam tanpa mengganggu hak
orang lain. Jadi, orang Islam tidak perlu bimbang hanya kerana kes Moorthy.
Sehingga setakat ini, undang-undang Islam dan Mahkamah syariah tidak pernah
bertindak di luar batas yang dibenar oleh Islam. Hakimnya akan menjatuhkan hukuman
menurut fakta dan bukti yang diberi secara jelas oleh pihak yang terbabit.
Selain itu, Mahkamah Syariah tiada kuasa terhadap orang yang jelas bukan
beragama Islam.[34]
Usaha
penyusunan semula Mahkamah- mahkamah Syariah seluruh Malaysia telah dan sedang dibuat.
Mesyuarat Jemaah Menteri pada 3 Julai 1996 telah menimbang dan bersetuju akan
cadangan penyusunan semula Mahkamah-mahkamah Syariah seluruh Malaysia[35].
Dengan demikian;
i)
Sebuah Jabatan Kehakiman Syariah
Malaysia (JKSM) ditubuhkan oleh Kerajaan Persekutuan yang mana Ketua Hakim
Mahkamah Syariah Malaysia
adalah Ketua Perkhidmatan Pegawai Syariah seluruh Malaysia dan diletakkan di bawah
tanggungjawab Jabatan Perdana Menteri;
ii)
Supaya struktur organisasi Jabatan
Kehakiman Syariah Malaysia
diwujudkan;
iii)
Supaya Kerajaan Persekutuan
mewujudkan empat jawatan pegawai syariah untuk diletakkan sebagai Hakim
Mahkamah Rayuan Syariah;
iv)
Supaya satu Perkhidmatan Gunasama
Pegawai Syariah diwujudkan oleh Kerajaan persekutuan bagi mengisi jawatan di
Mahkamah Syariah seluruh Malaysia
dengan menggunakan Skim Perkhidmatan Pegawai Syariah yang sedia ada;
v)
Supaya satu perjanjian diadakan di
antara kerajaan negeri mengenai perkara-perkara berkaitan dengan Mahkamah
Syariah;
vi)
Supaya Kerajaan Persekutuan
membiayai segala emolument, elaun tetap bulanan dan lain-lain pegawai Syariah
yang berkhidmat di Mahkamah Tinggi Syariah di negeri-negeri dan mahkamah Rayuan
Syariah;
vii)
Supaya mendapatkan persetujuan
Majlis Raja-raja dan kerajaan-kerajaan negari mengenai cadangan mewujudkan satu
Perkhidmatan Gunasama Pegawai Syariah seluruh Malaysia;
[1] Ahmad Ibrahim,1997.Pentadbiran
Undang-Undang Islam di Malaysia.Ipoh,,Perak:Pan Silver Printers Sdn Bhd.
Hlmn 78
[2] Mahmood
Zuhdi Abd Majid. 2004. Pengantar Undang-Undang Islam di Malaysia. Kuala Lumpur. Universiti Malaya: Kuala Lumpur. Hlmn 101.
[3] Ibid.
[4] Ibid.
[5] Ibid.Hlmn.104
[6] Ibid.Hlmn102
[7]Lembaga
Penyelidikan Undang-undang..2006.Perlembagaan Persekutuan.Kuala
Lumpur.Aura
ProductionSdn Bhd.Hlmn 2.
[8] Noor
Aziah Mohd Awal, 2004, Pengenalan Kepada Sistem perundangan di Malaysia,
International Law Boon Services, Hlmn 189
[9] Ibid.,
hlmn 190
[10] Hamid
Jusoh, 1992 Kedudukan Undang-undang Islam dalam Perlembagaan Malaysia, Perpustakaan Negara Malaysia, hlmn
62
[11] Ibid.Hlmn
57
[12] Noor
Aziah Mohd Awal, Ibid. hlmn 191
[13] Ibid.
hlmn 193
[14] Faiza
Haji Tamby Chik, 2001, Mengenai Mahkamah Malaysia, Dewan Bahasa dan
Pustaka, hlmn 12
[15] Ibid., hlmn 13
[16] Faiza
Haji Tamby Chik, Ibid. hlmn 14
[17]. Lembaga
Penyelidikan Undang-undang..2006.Perlembagaan Persekutuan.Kuala Lumpur. International
Law Services Hlmn 156
[18] Mahmood
Zuhdi Abd Majid. Ibid.Hlmn 107
[19]
Lembaga Penyelidikan Undang-undang. Ibid. Hlmn 2
[20] Op.cit.hlmn
108
[21] Op.cit.hlmn 6
[22] Mahmood
Zuhdi Abd Majid.Ibid. Hlmn 109.
[23]Ahmad
Ibrahim.1994.Islam dalam Perlembagaan.Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan
Pustaka Hlmn.12
[24]Ibid
.Hlmn 13
[25]Mahmood
Zuhdi Abd Majid. Ibid. Hlmn 109.
[26]Ahmad
Ibrahim..1997.Pentadbiran Undang-Undang Islam di Malaysia. Institut
Kefahaman Islam
Malaysia Hlmn 78.
[27] Ibid.
Hlmn 80.
[28] Ibid.
Hlm.82
[29] Ibid.
Hlmn 80.
[30] Ibid
Hlmn.91
[31] Ahmad
Bael Jaafar, Mac 2006, Dewan agama dan Falsafah, Karangkraf publication,
KL, hlmn 63
[32] Ahmad
Ibrahim.1997. Ibid. hlmn 88
[33] Ibid.
hlmn 90
[34] Ahmad
Bael Jaafar, Ibid. hlmn 64
[35]Ahmad
Ibrahim.1997. Ibid. hlmn 84
0 comments:
Post a Comment