Bab 1:Definisi Tajuk
1.1 Pengenalan
Di dalam
bahagian ini, kami akan menerangkan mengenai maksud bagi tajuk yang akan
dibincangkan dalam bab-bab seterusnya. Mengikut Kamus Dewan edisi ketiga, bagi
tajuk ‘Bandingkan Fungsi Raja-raja Zaman Dahulu Hingga Kini”, didefinisikan
mengikut pecahan kata-kata berikut;
1.2 Bandingkan
: imbang tara[1].
1.3 Fungsi : tugas,
jawatan[2].
1.4 Raja-Raja
: orang yang mengetuai dan memerintah sesuatu Negara
(bangsa),
kepala Negara (yang diwarisi)[3].
1.5 Zaman dahulu: zaman
yang bermakna jangka masa (sama ada panjang atau
pendek), tempoh atau jangka masa tertentu (yang ada sesuatu keistimewaan atau
pertaliannya)[4]
Di dalam tajuk
ini kami akan menumpukan bermula zaman kesultanan Melayu Melaka hingga kini.
1.6 Hingga : garis
yang terakhir[5]
1.7 Kini: sekarang
ini, waktu ini[6].
Dan bagi waktu kini kami akan
menumpukan zaman selepas merdeka hingga
kini.
1.7 Penutup
Mengikut
definisi di atas,apa yang boleh disimpulkan bahawa tajuk tersebut akan
membincangkan perbandingan atau perbezaan tugas Raja-Raja pada zaman yang
lampau iaitu di zaman Kesultanan Melayu Melaka hingga merdeka dan pada zaman kini
iaitu dari waktu merdeka hinggalah waktu ini.
Bab 2: Fungsi Raja-Raja Zaman Dahulu
2.1 Pengenalan
Bab kedua ini
akan mengupas beberapa tajuk kecil mengenai perbezaan di antara Raja dan
Sultan. Seterusnya menyoroti latar belakang: salasilah Raja-Raja Melayu Melaka
hingga merdeka. Fungsi Raja-Raja akan dibincangkan di dalam tajuk seterusnya
yang merupakan fokus utama. Peranan Raja-Raja ini akan dilihat mengikut
beberapa sudut iaitu politik, agama dan sebagainya.Di dalam bab ini juga akan
memperlihatkan Empat Fasa Pemerintahan Raja-Raja Melayu dan Institusi Bendahara
Tunjang Raja-Raja Melayu.
2.2 Perbezaan Raja dan
Sultan
Raja
kebiasaannya adalah golongan bangsawan atau kaum kerabat Sultan yang diberikan
jajahan yang besar sebagai kurnia. Mereka mempunyai kuasa mutlak dalam jajahan
ini, tetapi tetap bernaung di bawah sultan yang mengurniakan jajahan tersebut.
Salah satu hak sultan pada jajahan raja ialah atas sebahagian cukai yang
dikutip pada jajahan tersebut. Ilustrasi di bawah dapat memberikan gambaran
yang jelas mengenai Liga Raja-raja Melayu zaman dahulu kala.
KHALIFAH ISLAMIYYAH
(Pemerintah-pemerintah Islam yang
memegang kabilah, bangsa atau daulah masing-masing dipayungi oleh Khalifah
Islamiyyah di bawah payung Islam)
Sultan-sultan Melayu
(e.g Melaka, Johor Lama. Perak, Kedah, Brunei
dsb)
Raja-raja Melayu
(e.g Kelantan, Perlis, Raja-raja
Temenggung Muar, Raja Bendahara Pahang)
Tengku Besar (Tengku
Mahkota), Bendahara
Walaupun
sebenarnya mertabat Sultan berbeza dengan mertabat Raja, bagaimanapun, menjadi
kelaziman penulis sejarah untuk menyamakan Raja dengan Sultan atau Sultan
dengan Raja. Contohnya Raja-raja Melaka adalah hakikatnya Sultan-sultan Melaka,
dan Raja-raja Johor Lama adalah hakikatnya Sultan-sultan Johor Lama.
Raja
Bendahara Pahang mulai wujud semenjak zaman pemerintahan Bendahara Johor Lama
yang bernama Tun Abdul Majid. Sekitar tahun 1770an, Sultan Johor Lama yang bernama
Sultan Mahmud Shah III telah mengurniakan wilayah Pahang kepada Bendaharanya.
Semenjak itu, Bendahara-bendahara Johor dikenali juga sebagai
Bendahara-bendahara Pahang dan juga menjadi Raja Pahang (atau Raja Bendahara
Pahang). Iaitu masih tetap berperanan sebagai Bendahara Johor Lama, tetapi kini
menjadi negeri Pahang juga.[7]
2.3 Salasilah Raja-Raja
Melayu dari Zaman Iskandar Zulkarnain-Alam Raja
Melayu
Menurut
Hj.Muzaffar Dato’ Hj.Mohamad dalam buku hasil tulisannya menyatakan, salasilah
Raja-Raja Melayu mempunyai kaitan dengan seorang penakluk dunia yang terbilang
pada zaman dahulu iaitu Iskandar Zulkarnain. Baginda dikatakan berasal dari
keturunana Nabi Sulaiman AS. Baginda mempunyai empayar yang amat luas
di bumi timur dan barat. Kisahnya terdapat di dalam surah Al kahfi. Menurut
beberapa riwayat sejarahnya, keturunan Iskandar Zulkarnain telah turun dari
daerah Yunani (Rom lama) ,menjelajah ke negeri-negeri di Asia Barat,
China dan seterusnya sampai
ke daerah Palembang
dalam sebuah tempat yang dikenali sebagai Bukit Siguntang yang terdapat Sungai
Melayu. Sang Nila Utama, nenek moyang kepada Raja-Raja Melayu Melaka asalnya
dari kawasan Plembang ini. Kebanyakkan Raja-Raja Melayu mempunyai kaitan
salasilah dengan Bukit Siguntang secara langsung atau melalui pertalian
perkahwinan.
Keturunan
keluarga atau Ahlul-Bait Rasulullah SAW yang datang sebagai pendakwah dan alim
ulamak ramai kemudiannya mengahwini puteri-puteri bangsawan dari keluarga
Raja-Raja Melayu. Keturunan mereka kemudiannya menjadi raja atau golongan
bangsawan. Mereka ini dikenali sebagai Ahlul-Bait Rasulullah SAW dari gelombang
pertama yang sampai ke Alam Melayu diantara abad 15-18M.[8]
2.3.1 Dasar
Pemerintahan Raja –Raja Melayu Melaka
Dalam institusi
pemerintahan Kerajaan Melayu Melaka, Islam merupakan dasar pemerintahan negeri.
Hukum kanun, syarak, adat resam, dan sifat faham memahami yang diamalkan saling
lengkap melengkapi diantara satu sama lain yang dapat menguatkan tamaddun
Melayu-Islam pegangan Kesultanan Melayu Melaka ini. Dasar pemerintahan Melaka
menjadi ikutan sebahagian besar dari kesultanan-kesultanan Melayu yang lain, khususnya
yang mendapat nobat mereka dari Melaka.[9]
2.4 Fungsi Raja-Raja Melayu
pada Zaman Dahulu
2.4.1Fungsi
Raja dari Sudut Politik
(a)Sebagai
‘payung’ bangsa
Institusi
Raja-raja ditakrifkan sebagai ‘payung bagi bangsanya’, umpama payung yang
melindungi pemakainya dari terik kepanasan matahari dan basahan siraman hujan.
Institusi Raja-raja yang berHakikat berfungsi sebagai pelindung pada kedaulatan
bangsa dan agama yang dipayungi itu[10].
Pentingnya peranan
Raja-raja Melayu sebagai tonggak pelindung bangsa dan agama adalah umpama
tanggungjawab seorang bapa sebagai ketua rumahtangga. Bapa diamanahkan oleh
Allah SWT sebagai penjaga dan pelindung isteri dan anak-anaknya. Sebagai
tonggak keluarga, bapa perlu menjaga maruah dan kehormatan keluarga. Di dalam
rumahtangganya, isteri bertanggungjawab menjaga urusan dalaman dan anak-anak.
Kadangkala apabila berlaku kekecohan antara anak-anak, tugas isteri adalah
mendamaikan dan tidak memanjangkan persengketaan tersebut. Namun jika terdapat
perbalahan anak-anak yang dikuatiri mengganggu gugat keharmonian rumahtangga
dan berpontensi mengakibatkan pecah belah keluarga, bapa akan masuk campur,
menasihati anak-anak agar menjaga maruah keluarga dan jika perlu mengambil tindakan
yang tegas bagi mengembalikan perpaduan keluarganya, kerana itulah dirinya
sebagai tonggak keluarga. Tugas bapa juga adalah menjamin keselamatan anak
isterinya sentiasa terjamin dan terpelihara dari sebarang ganggu gugat luar
yang mengancam kesejahteraan keluargannya.
Begitulah umpama
peranan Raja-raja Melayu. Mereka dipilih oleh Allah SWT untuk menjadi tonggak
sebuah keluarga besar yang dinamakan Bangsa Melayu. Isterinya adalah umpama
penguasa bawahan yang mengendalikan urusan dalaman negeri sementara rakyat
jelata itulah seperti anak-anaknya. Raja tidak akan mencampuri urusan
pentadbiran selama ia tidak menggugat kepentingan, keutamaan maruah serta
perpaduan bangsa dan agamanya. Walaubagaimanapun, apabila ada pihak yang cuba
menggugat, maka dengan peranan dan kuasa yang diamanahkan padanya, ia akan
bertindak melindunginya kerana maruah bangsa dan agama adalah maruah Raja.
(b) Pentadbiran
Kedudukan
unik seorang Raja Melayu yang tertinggi dan teratas dalam hirarki pemerintahan
bangsanya, serta tidak terbendung dengan mana-mana gerakan politik persukuan
ataupun gerakan-gerakan agama yan membolehkannya menjadi agen yang paling
berkesan untu menyatupadukan rakyat jelata dari berbagai corak, kaum, kufu dan
kefahaman itu.
Selain itu,
keuikan kedudukan Raja-raja Melayu juga mampu menyatupadukan
Rakyat jelata atas peranannya
seperti berikut ;
1-
Raja sebagai tonggak bangsa
dapat memenuhi fitrah bangsanya yang memerlukan pada identiti, jatidiri dan
budaya tersendiri yang unik dengan coraknya masing-masing.
2-
Raja sebagai ‘bapa’ dapat menyatupadukan
rakyat dari berbagai aliran kefahaman politik dan membataskan pergerakan
siasah mereka supaya sentiasa terbendung dalam lingkungan yang dibenarkan oleh
syariat dengan bimbingan mufti Negara.
3-
Raja sebagai ‘bapa’ bersikap
berkecuali dalam menangani masalah yang datang dari mana-mana gerakan serta
mengawalnya dari sebarang tindak-tanduk yang boleh menggugat kepentingan bangsa
dan agama.
4-
Raja sebagai ketua pemerintah
dapat telus dalam pemerintahannya kerana tidak perlu mencari kepentingan
peribadi atau politik sukunya.
5-
Raja sebagai penaung kepada
kaum-kaum lain dari berbagai agama dapat menjaga kepentingan mereka tanpa perlu
membuat sebarang jual beli politik yang boleh menggugat kepentingan
bangsa Melayu dan agama Islam.
6-
Raja sebagai ketua pemerintah
dapat duduk semeja dengan ketua-ketua negara yang lain tanpa perlu membuat
pengagihan jual beli politik untuk kepentingan peribadinya atau kepentingan
politik atau gerakan sukunya.
Dalam lain
perkataan, kedudukan unik yang ada pada seorang Raja Melayu yang berHakikat
mampu menyatupadukan rakyat jelata bukan sahaja dari berbagai aliran, gerakan,
mazhab mahupun kefahaman politik, malahan boleh juga menyatu padukan kaum-kaum
lain serta menjaga kepentingan-kepentingan mereka dalam batasan yang dibenarkan
oleh hukum syariat dan adat bangsanya.[11]
(c)Pertahanan Bangsa
Seperti juga
bangsa-bangsa lain, bangsa Melayu mempunyai keunikan fitrahnya yang tersendiri.
Antara fitrah semulajadi bangsa Melayu adalah kelembutan dan kelurusan jiwanya,
taat dan takzim pada ketuanya, adab, santun dan sabarnya. Fitrah ini pernah
menjadi kekuatan bangsa Melayu, mencetuskan kekeramatan serta melahirkan
sejarah kecemerlangan dan kegemilangannya. Bagaimanapun, orang Melayu terlalu
baik fitrahnya sehingga lupa bahawa kebaikan itu ada batasannya, ketaatan dan
takzim pada ketua harus pada tempatnya, peradaban, santun dan kesabaran itu
patut pada caranya. Dan inilah yang menjadi kelemahan bangsa Melayu kerana
kebaikannya boleh disalah gunakan untuk memperdaya dengan halus, sehingga mudah
tertipu oleh para pengkhianat dalaman dan musuh-musuh luaran. Ketaatan dan
takzim orang-orang Melayu yang membuta tuli jika diberikan pada kepimpinan yang
korup amatlah memudaratkan. Peradaban bangsa yang penuh santun, yang menjadikan
masyarakat Melayu penuh berhikmah dan berhemah suatu masa dahulu jika
diletakkan tidak kena pada tempatnya boleh menghina dan menjatuhkan harga diri
orang Melayu sendiri kerana mereka tidak tahu untuk bersikap kurang ajar
apabila mendapat kepimpinan yang merosakkan. Kesabaran orang Melayu yang tinggi
boleh dieksploitasi jika diamanahkan pada kepimpinan yang ‘naik tocang’ dengan
berbagai kepincangandan kezaliman.
Sebenarnya
fitrah semulajadi bangsa Melayu yang baik itu, yang pernah menjadi punca
kekuatan mereka, tetapi juga menjadi ‘Achilless hell’ kepada bangsanya di
zaman-zaman kemudian amat disedari oleh ulamak-ulamak sufi dan tasawwuff yang
menjadi pembimbing Raja-raja Melayu di zaman silam, serta para pemikirdan
pemuka-pemuka masyarakat. Berikutan dengannya, mereka ini telah sedia menyusun
langkah-langkah yang berkesan untuk membataskan atau memagari kekuatan bangsa
ini agar ianya tidak pula bertukar menjadi kelemahan yang akan mendedahkan
orang-orang Melayu kepada ancaman para
pengkhianat dan musuh, khususnya yang ‘bersembunyi di dalam selimut’.
Struktur
atau kerangka yang memagari kekuatan bangsa Melayu itu adalah hukum ADAT dan
SYARAK. Benteng atau pengawalnya itulah Institusi Raja-raja Melayu yang berHakikat.[12]
2.4.2Fungsi Raja dari Sudut
Sosial
(a) Agama
Sejarah
pemerintahan Raja-raja Melayu telah membuktikan bahawa kedatangan Islam telah
megubah lahiriah, jiwa dan batin sistem politik pra Islam kepada satu aliran
pemikiran dan sistem politik baru dalam sejarah yang berteraskan ajaran Agama
Islam. Corak pemerintahan Islam yang berjaya merubah falsafah dan tamaddun
masyarakat Melayu telah melibatkan peranan istana secara aktif, dinamis dan
bersambung-sambung. Peranan Raja-raja Melayu sebagai payung agama dapat dilihat
melalui usaha menegak, menyebar, menyubur dan mempertahankan syariat Islam. Alim ulamak yang bernaung di
bawah pemerintahan Raja-raja Melayu tradisi bukan sahaja dapat membuat khidmat
agamanya dengan sempurna, tetapi terlindung dari ancaman pengkhianat dan musuh-musuh
agama yang cuba
menyelinap masuk membawa doktrin-doktrin dan ideology-ideologi yang bercanggah
dengan ajaran Islam yang sebenar[13].
Sejarah
membuktikan bahawa selama mana Raja-raja Melayu mempunyai perisian hakikat,
selama itulah fahaman-fahaman yang sesat dan batil tidak berpeluang menyelinap
masuk dalam institusi-istitusi masyarakat Melayu. Raja sebagai tonggak agama
yang dapat membataskan berbagai mazhab dan aliran supaya sentiasa terbendung
dalam pegangan Ahlus Sunnah Wal Jemaah
Dalam konteks
ini, seorang Raja Melayu mampu menjadi agen untuk menyatupadukan umat islam
dari berbagai aliran seperti berikut ;
1-
Umat Islam yang terdiri daripada
bermacam-macam fahaman dan mazhab
2-
Umat Islam yang belajar secara
tradisi atau pondok
3-
Umat Islam yang mendapat pendidikan
sekular moden
4-
Umat Islam yang berpegang pada
pemikiran moden dan pendekatan rationalisme
5-
Umat Islam yang berpegang pada
pemikiran mistik dan kerohanian[14]
(b)Kebudayaan
:Adat
Sebagaimana
resam adat yang diadatkan mempunyai asal-usul serta penjaganya, adat Raja-raja
di bawah kategori ini berasal dari zaman pemerintahan Demang Lebar Daun dari
Bukit Siguntang di Tanah Palembang.
Apabila Demang Lebar Daun memberi amanat kepada Sang Nila Utama untuk menjadi
tunggak dan payung kepada umat Melayu, dan meletakkan dirinya sebagai Bendahara
Melayu pertama yang berfungsi sebagai “tempat perbendaharaan segala rahsia
raja”, Demang Lebar Daun juga telah meletakkan beberapa adat yang dapat
menzahirkan kemuliaan dan kebesaran Sang
Nila Utama sebagai seorang Raja Melayu yang berdaulat. Dari sinilah juga
puncanya kedudukan Bendahara sebagai penjaga adat Raja-Raja Melayu.[15]
Antara adat-adat
tersebut adalah:
Perkahwinan Raja
dengan puteri bangsawan yang diharapkan dapat melahirkan waris pemerintah
merupakan fitrah Raja-Raja dari zaman awal tamaddun manusia. Selain itu adat
perkahwinan Raja dan anak Bendahara juga dikekalkan. Kedatangan Islam juga
mengutamakan kemuliaan zuriat sebagai satu ciri kelayakkan menjadi pemerintah. Maka
dalam adat ini Raja-Raja Melayu, darah Raja, Bendahara dan keturunan Rasulullah
SAW atau Sayyid ditakrifkan sebagai anak Gahara.
Adat “pantang
anak melayu derhaka pada rajanya”. Di dalam konteks ini, Raja melayu yang
beragama islam; jika baik Raja itu, hamba Melayu mestilah taat, sedangkan bagi
Raja yang zalim telah pun termaktub dalam perbilangan ‘Raja adil raja
disembah, raja zalim raja disanggah’.[16]
Seterusnya Pemilihan
waris tertua sebagai pengganti Raja mangkat bagi mengelakkan konflik
kerabat diraja di antara kerabat diraja dalam urusan menaiki takhta.Bendahara,Jemaah
menteri serta beberapa kerabat diraja yang tertua akan memutuskan hal pengganti
Raja jika tercetus masalah yang berkaitan dengan perlantikan Raja seperti
ketiadaan waris.[17]
2.4.3 Ekonomi
Dari sudut
Ekonomi, di zaman pemerintahan Kesultanan Melayu sumber utama kewangan kerajaan
adalah berdasarkan perdagangan. Maka dari sudut ini, Raja merupakan Ketua yang
utama untuk menerima pedagang-pedagang untuk berdagang di jajahannya. Ia
termasuklah dalam melaksanakan hubungan diplomatik dengan beberapa kerajaan
utama. Ianya pasti memerlukan kepandaian dan kecerdikkan dalam pentadbiran ini.
2.5 Empat
Fasa Pemerintahan Semenanjung Tanah Melayu
FASA
|
TIMELINE SEJARAH
|
CORAK PEMERINTAHAN
|
FASA PERTAMA
Zaman Melayu Melaka
|
1414- Sultan Melaka menerima islam
1511- Portugis menjajah Melaka
Johor meneruskan warisan Melaka
1699- Tragedi Marhum Mangkat
Dijulang
|
Orde Melayu Lama
Berpegang kepada
HUKUM ADAT
&
HUKUM SYARAK
|
FASA KEDUA
Zaman Melayu Johor
|
1699- Bendahara jadi Sultan Johor
1722- Elemen Bugis masuk istana
Johor
- Melanggar adat Raja-raja Melayu
dalam beberapa insiden dan
menyebabkan bermulanya proses
kelumpuhan Institusi Bendahara
1770- Bendahara Johor menjadi
Raja
Pahang
- Meneruskan pemerintahan warisan
Melaka
|
Orde Melayu Lama
Berpegang kepada
HUKUM ADAT
&
HUKUM SYARAK
|
Zaman Peralihan
(gelojak hebat)
|
1819- Johor Lama berpecah dua
- Keujudan bangsawan Orde Melayu
Baru di peringkat awal
1824- Perjanjian Inggeris Belanda
1857- Perang Saudara Pahang bermula
1863- Perang Saudara Pahang
berakhir
- Terkuburnya Institusi Bendahara
warisan Melayu Melaka
-British mula aktif campurtangan di
Pahang
|
Hukum Adat mula terlerai
Orde Melayu Lama
vs
Orde Melayu Baru
|
FASA KETIGA
Zaman Campurtangan
&
Penjajahan British
|
1874- Perjanjian Pangkor
- Pemisah agama dan adat dengan
urusan
Pentadbiran
1895- Pembentukan negeri-negeri
Melayu
Bersekutu (sistem Residen
Inggeris)
(Pahang, Selangor, Perak, Negeri
Sembilan)
1910-1930- Pembentukan
negeri-negeri
Melayu Tidak Bersekutu
(sistem Penasihat
British)
(Kelantan, Johor,
Terengganu,
Kedah, Perlis)
|
Orde Melayu Baru
Bermulanya agenda sekularisasi
British
Pengluasan
Sistem
Sekular
|
FASA KEEMPAT
|
1957- Kemerdekaan Tanah Melayu
Pemerintahan Sekular
|
Orde Melayu Baru
|
Rajah 1:Carta empat Fasa
pentadbiran Pemeintahan Melayu zaman Melayu
2.6 Institusi Bendahara
Tunjang Raja-raja Melayu
Institusi
Bendahara telah diletakkan pada suatu kedudukan unik dan terpenting iaitu
sebagai tunjang bagi institusi Raja-raja melayu. Sifat-sifat tersebut ialah :
i)
Bendahara merupakan ‘tuan asal’
kepada Bangsa Melayu-Islam
ii)
Bendahara dan raja adalah sedarah,
iaitu berasal dari satu keturunan dan jurai yang sama
iii)
Bendahara lazimnya labih tua dari
raja, dan keluarganya rapat (seperti berpangkat mertua, ayah saudara, datuk
saudara atau sebagainya)
iv)
Jawatan Bendahara yang merupakan
jawatan sewarisan Raja iaitu berkongsi sejarah yang sama
v)
Jawatan Bendahara yang merupakan jawatan
jawatan warisan keluarga Bendahara turun temurun.[18]
2.7
Penutup
Bab di atas
dirumuskan perbezaan Raja dan sultan dari pelbagai aspek. Dasar pemerintahan
Melayu Melaka. Salasilah Raja-Raja Melayu dari Zaman Iskandar Zulkarnain-Alam Raja
Melayu yang menyatakan bahawa keturunan Raja Melayu berasal dari Iskandar
Zulkarnain dan selepas pengembaraan dari sebuah negara ke negara yang lain
hinggalah ke Tanah Melayu dan dilantik menjadi Raja. Dasar pemerintahan Zaman
Melaka, adalah berdasarkan, hukum kanun, syarak, adat resam, dan sifat faham
memahami yang diamalkan saling lengkap melengkapi diantara satu sama lain.
Kemudiannya mengupas fokus utama iaitu Fungsi Raja-Raja Melayu zaman dahulu
dari segi, politik, ekonomi dan sosial. Di bahagian ini, kita dapat melihat
bahawa Raja di zaman dahulu adalah berkuasa mutlak di atas segala pentadbiran
yang berkaitan dengan jajahan negerinya bersama beberapa pembantu atau menteri
di bahagian-bahagian kecil. Pemerintahan Raja-Raja Melayu mempunyai empat Fasa
dan dilampirkan bersama di dalam jadual. Di dalam kekuatan Raja-Raja Melayu, terdapat
tunjang utama iaitu Institusi bendahara yang bertindak sebagai penasihat utama
bagi Raja-Raja.
Bab 3:Fungsi Raja-Raja Melayu Zaman kini
3.1 Pengenalan
Bab tiga ini akan menceritakan mengenai
latar belakang Raja-Raja Melayu daripada waktu Merdeka hingga kini. Seterusnya
pada bahagian yang seterusnya akan dinyatakan mengenai fungsi Raja-Raja Melayu
pada zaman kini dari sudut yang boleh dibandingkan dengan fungsi Raja–Raja di
zaman dahulu yang telah dibincangkan dalam bab sebelumnya. Selain itu, dimasukkan
juga Raja sebagai Yang di-Pertuan Agong di akhir bab tiga ini.
3.2 Latar Belakang
Raja-Raja Melayu daripada selepas Merdeka
hingga kini
Semasa
dalam jajahan British, kuasa Raja telah dihapuskan sedikit demi sedikit
sehinggalah Raja hanya berkuasa dalam beberapa bahagian pentadbiran sahaja. Keadaan
ini berterusan sehinggalah kini. Walaupun Raja-Raja dan masih memerintah di
dalam negeri masing-masing tetapi bidang kuasa yang diperuntukkan adalah terhad
dan terdapat perubahan berbanding di
zaman dahulu. Dan pentadbira di ambil alih oleh satu badan yang melaksanakan
sistem pentadbiran di bawah Yang di-Pertuan Agong.
3.3 Fungsi Raja-Raja Zaman
Kini
3.3.1 Fungsi Raja dari Sudut Politik
(a)Sebagai
‘Simbol’ bangsa
Sekiranya pada
zaman dahulu. Raja merupakan payung kepada bangsanya, namun kini Raja hanya di
pandang sebagai simbol dalam sesebuah
sistem pentadbiran Beraja di Negeri-Negeri di Malaysia.
Raja-Raja
kini hanyalah tinggal sebagai simbol identiti bangsa sebagaimana keris yang
dulunya merupakan senjata ampuh bagi orang melayu tetapi kini hanya menjadi
relik sejarah. Secara zahirnya Raja-Raja kini nampak berdaulat tetapi
sebenarnya terkosong roh dan hakikat.
Maka
dengan ini, hilanglah sebuah fungsi Raja sebagai payung bangsa yang melindungi dan
harapan bagi Bangsa Melayu.[19]
(b)Pentadbiran
Dalam
lapangan pentadbiran, Raja-raja bukanlah berkuasa mutlak dan tertakluk kepada
akta yang telah diperuntukkan bagi Raja-Raja dia dalam kawasan pentadbirannya.
Semenjak
1957 Raja merupakan Raja perlembagaan dengan yang demikian seorang Raja dalam
menjalankan tugas-tugasnya dikehendaki mengikut nasihat Majlis Mesyuarat
Kerajaan atau nasihat seorang ahlinya
yang bertindak di bawah kuasa am Majlis tersebut. Dalam perlembagaan Negeri
telah diperuntukkan syarat Sekyen 1(2) di dalam peruntukkan perlu Perlembgaan
Persekutuan yang membolehkan Raja bertindak menurut budi bicaranya dalam
menjalankan tugas-tugasnya:
(a)
melantik seorang menteri besar
(b)
tidak mempersetujui permintaan
membubar Dewan Negeri
(c)
meminta supaya diadakan suatu
mensyuarat Majlis Raja-Raja yang semata-mata mengenai
keistimewaan,kedududkan,kemuliaan dan kebesraan Duli-duli Yang Maha Mulia
Raja-raja atau perbuatan,amalan atau upacara agama;
(d)
apa-apa tugas sebagai ketua agama
Islam atau mengenai adapt istiadat Melayu;
(e)
melantik waris atau
waris-waris,permaisuri,pemangku Raja;
(f)
melantik orang memegang
pangkat,gelaran,kemuliaan dan kebesaran di sisi adat Melayu dan menetapkan
tugas-tugas berkenaan dengannya;
(g)
membuat peraturan mengenai hal-hal
diraja dan istana.[20]
Fungsi Majlis Raja-Raja
Majlis Raja-Raja bukan sahaja agung tetapi juga unik kerana Majlis ini merupakan satu-satunya institusi yang sedemikian rupa wujud di dunia pada masa kini. Apabila negara mencapai kemerdekaan, penubuhan Majlis Raja-Raja telah dikanunkan mengikut Perkara 38 Perlembagaan Persekutuan.
Fungsi dan tugas-tugasnya
mengikut Jadual Kelima Perlembagaan adalah seperti berikut:
a)
memilih Yang di-Pertuan Agong dan
Timbalan Yang di-Pertuan Agong bagi Persekutuan mengikut peruntukan-peruntukan
Jadual Ketiga;
b)
mempersetujui atau tidak
mempersetujui supaya apa-apa perbuatan, amalan atau upacara ugama meliputi
seluruh Persekutuan;
c)
mempersetujui atau tidak
mempersetujui apa-apa undang-undang dan membuat atau memberi nasihat mengenai
apa-apa perlantikan yang, menurut Perlembagaan ini, memerlukan persetujuan
Majlis Raja-Raja atau yang dikehendaki dibuat oleh atau selepas berunding
dengan Majlis Raja-Raja;
d)
melantik anggota-anggota Mahkamah
Khas di bawah Fasal (1) Perkara 182;
e)
memberi ampun, reprief dan respit,
atau meremitkan, menggantung atau meringankan hukuman-hukuman, di bawah Fasal
(12) Perkara 42,
Apabila Majlis Raja-Raja menimbangkan
perkara-perkara mengenai dasar negara Yang di-Pertuan Agong hendaklah disertai
oleh Perdana Menteri, dan Raja-Raja yang lain dan Yang Dipertua-Yang Dipertua
Negeri disertai oleh Menteri-Menteri Besar atau Ketua-Ketua Menteri mereka. Tiada
apa-apa undang-undang yang menyentuh secara langsung mengenai keistimewaan,
kedudukan, kemuliaan atau kebesaran Raja-Raja boleh diluluskan dengan tiada persetujuan
Majlis Raja-Raja. Majlis Raja-Raja hendaklah diminta fikirannya sebelum dibuat
apa-apa perubahan tentang dasar mengenai tindakan pentadbiran di bawah perkara
153 (mengenai kedudukan dan keistimewaan orang Melayu, bumiputera serta juga
hak kaum-kaum lain.[21]
Budi bicara Majlis Raja-raja
Ahli-ahli Majlis Raja-Raja boleh bertindak menurut budi bicara mereka dalam apa-apa urusan berhubung dengan tugas-tugas yang berikut, iaitu:
a)
memilih atau memecat Yang
di-Pertuan Agong daripada jawatannya; atau memilih Timbalan Yang di-Pertuan
Agong bagi Persekutuan;
b)
memberi nasihat mengenai apa-apa
perlantikan yang ditetapkan oleh Perlembagaan;
c)
mempersetujui atau tidak
mempersetujui apa-apa undang-undang yang mengubah sempadan-sempadan sesuatu
negeri atau yang menyentuh keistimewaan, kedudukan, kemuliaan atau kebesaran
Raja-Raja
d)
mempersetujui atau tidak
mempersetujui supaya apa-apa perbuatan, amalan atau upacara ugama meliputi
seluruh Persekutuan;
e)
perlantikan anggota-anggota
Mahkamah Khas di bawah Fasal (1) Perkara 182; atau
f)
pemberian ampun, reprief dan
respit, atau peremitan, penggantungan atau peringanan hukuman-hukuman, di bawah
Fasal (12) Perkara 42.*
Keahlian
Semua Raja-Raja dan Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri secara automatik menjadi Ahli Majlis Raja-Raja. Kehadiran adalah mustahak. Jika atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan, seorang ahli tidak dapat berangkat hadir, maka seorang wakil hendaklah dilantik mengikut peruntukan Undang-Undang Negeri/Tubuh bagi sesuatu negeri itu.[22]
Semua Raja-Raja dan Yang di-Pertua-Yang di-Pertua Negeri secara automatik menjadi Ahli Majlis Raja-Raja. Kehadiran adalah mustahak. Jika atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan, seorang ahli tidak dapat berangkat hadir, maka seorang wakil hendaklah dilantik mengikut peruntukan Undang-Undang Negeri/Tubuh bagi sesuatu negeri itu.[22]
Raja-Raja bagi maksud mesyuarat
berhubung dengan pemilihan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan
Agong, melucutkan jawatan Yang di-Pertuan Agong dan membincangkan mengenai
keistimewaan Raja-Raja. Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bukanlah Ahli
Majlis Raja-Raja. Baginda berangkat menghadiri mesyuarat pada hari yang kedua
sebagai Ketua Negara Malaysia
dan diiringi oleh Perdana Menteri sebagai penasihat baginda.[23]
3.3.2Fungsi Raja dari Sudut
Sosial
(a)
Agama
Di dalam
perlembagaan Negeri, Raja merupaka ketua agama Islam bagi negeri masing-masing.
Di dalam perkara ini, menurut perlembagaan negeri, “Raja merupakan ketua
agama Islam di dalam negerinya secara dan setakat mana yang diakui dan diisytiharkan
oleh Perlembagaan Negeri itu, dan juga segala hak, keistimewaan, hak kedaulatan
dan kuasa yang dinikmatinya sebagai ketua agama Islam tidak tersentuh dan
tercacat. Kecuali dalam apa-apa perbuatan, amalan atau upacara yang telah
dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja supaya meliputi Persekutuan, maka setiap
Raja lain sebagai ketua agama Islam membenarkan Yang di-Pertuan Agong
mewakilinya.[24]
(b)Kebudayaan
:Adat
Jika pada masa
dahulu, perkahwinan Raja-Raja hanya akan berlaku antara Raja dan Puteri, atau
Raja dan anak Bendahara, ianya tidak lagi dijaga pada masa kini. Sekaligus
hilanglah keturunan atau darah diraja yang asli yang dinamakan sebagai anak
gahara. Sebagai contoh, beberapa anak Raja di Negara Malaysia ini telah pun mengahwini
orang kebanyakkan.
3.3.3 Ekonomi
Dari sudut
ekonomi, pada masa kini, Raja bukanlah ketua dalam apa-apa bahagian sama ada
dalam perdagangan dan sebagainya. Malahan, pendapatan Raja adalah diperuntukkan
oleh perlembagaan negeri. Di dalam peruntukkan ini adalah berbeza bagi setiap
negeri. Sebagai contoh di dalang Peruntukkan Diraja Perlembagaan Negeri Johor
menyebut “tidak ada wang yang ditetapkan bagi perbelanjaan Raja untuk
istana-istana dan senggaraan diri diraja; melarang raja-raja menggunakan untuk
dirinya, dan meminta Dewan Negeri memberi Raja jumlah wang yang munasabah ,mencukupi
dan sesuai dengan pangkat ,kedudukan dan kedaulatan Raj atanpa menghuraikan
pendapatannya sendirian Raja; -Enakmen Peruntukkan Diraja 1958.[25]
3.4 Raja Sebagai Yang
di-Pertuan Agong
Jawatan Yang
di-Pertuan Agong telah diwujudkan oleh Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
pada 31 Ogos 1957. Yang di-Pertuan Agong merupakan seorang raja berperlembagaan
yang memerintah mengikut kuasa yang diberikan kepada baginda oleh Perlembagaan.
Sebagai Ketua
Negara Malaysia,
Yang di-Pertuan Agong berada dikemuncak ketiga-tiga bidang kuasa eksekutif,
perundangan dan kehakiman. Yang di-Pertuan Agong mempunyai keutamaan yang
melebihi semua orang di Malaysia
dan tidak boleh didakwa dalam perbicaraan mana-mana mahkamah kecuali dalam
Mahkamah Khas[26].
Sekiranya Yang
di-Pertuan Agong melakukan kesalahan semasa melaksanakan tugas rasminya, pihak
yang terkilan boleh mendakwa dengan menamakan Kerajaan Persekutuan sebagai defendan.
Baginda merupakan lambang kedaulatan dan perpaduan negara.[27]
Pemilihan
Yang di-Pertuan
Agong dipilih dari kalangan sembilan orang raja Melayu oleh Majlis Raja-raja
mengikut aturan yang terkandung dalam Jadual Ketiga, Perlembagaan Malaysia.
Walaubagaimanapun, Yang di-Pertuan Negeri Sabah, Sarawak,
Pulau Pinang dan Melaka adalah tidak berkelayakan membuat pemilihan ini.
Setiap raja
boleh dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong, kecuali baginda belum cukup umur,
atau sengaja tidak mahu dipilih, atau difikirkan tidak layak oleh Majlis
Raja-raja dengan undi sulit atas sebab-sebab kelemahan akal atau tubuhnya atau
oleh kerana apa-apa sebab lain.[28]
Raja yang
pertama dalam senarai pemilihan dan mendapat sokongan daripada
sekurang-kurangnya lima orang raja akan
ditawarkan jawatan ini selama lima
tahun melainkan baginda meletakkan jawatan sebelum tempoh berkenaan atau
dilucutkan jawatan oleh Majlis Raja-raja. Isteri Yang di-Pertuan Agong digelar
Raja Permaisuri Agong dan mempunyai keutamaan selepas Yang di-Pertuan Agong.[29]
Tugas-tugas
lain
Yang di-Pertuan
Agong merupakan Panglima Tertinggi Angkatan Bersenjata dan Ketua Agama Islam
bagi negeri-negeri Melaka, Pulau Pinang, Wilayah Persekutuan, Sabah, Sarawak
dan negeri baginda sendiri. Yang di-Pertuan Agong bertanggungjawab memelihara
kedudukan istimewa orang Melayu dan kaum bumiputera di Sabah dan Sarawak[30].
Kuasa
Budi Bicara
Mengikut
Perlembagaan Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak mengikut budi
bicaranya sendiri dalam tiga perkara, iaitu :
a)
Melantik seorang Perdana Menteri
b)
Tidak mempersetujui permintaan
membubar Parlimen; dan
c)
Meminta supaya diadakan suatu
Mesyuarat Majlis Raja-raja mengenai keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan
kebesaran raja-raja[31]
3.5 Penutup
Secara
keseluruhan bab ini telah membicarakan mengenai latar belakang Raja-Raja yang
mula kehilangan kuasa bermula dari zaman penjajahan British dan sebagainya. Selain
itu mengenai kuasa raja-raja pada zaman sekarang yang telah kehilangan kuasa
mutlak di dalam lapangan pentadbiran, ekonomi dan sosial. Malahan selepas
Merdeka, kerajaan ditadbir oleh Perlembagaan Malaysia yang memperuntukkan
beberapa kuasa ke atas kerajaan negeri dan Raja-Raja di Malaysia di negeri
masing-masing. Walaupun Raja masih mentadbir negerinya, tetapi kedaulatanya
adalah terbatas. Kuasa yang diberi adalah terhad bagi bidang agama dia bawah
kuasa budi bicaranya. Selain itu, terdapat pertubuhan Majlis Raja-Raja yang berkuasa
di dalam beberapa perkara termasuk perlantikkan Yang di-Pertuan Agong. Raja
juga berperanan sebagai Yang di-Pertuan Agong berdasarkan beberapa tahun dan
kuasa yang telah ditetapkan.
Bab 4 :Perbandingan Fungsi Raja-Raja Melayu Zaman
Dahulu Hingga kini
4.1 Pengenalan
Bab
seterusnya membandingkan secara keseluruhan mengenai fungsi Raja-Raja Melayu
pada zaman dahulu dan zaman kini. Dari segi politik, ekonomi dan sosial. Dan
bagi memudahkan disediakan pula jadual yang membezakan perkara berikut.
4.2 Perbandingan dari sudut politik
Zaman Dahulu :
Institusi
Raja-raja ditakrifkan sebagai ‘payung bagi bangsanya’, umpama payung yang
melindungi pemakainya dari terik kepanasan matahari dan basahan siraman hujan.
Institusi Raja-raja yang berHakikat berfungsi sebagai pelindung pada kedaulatan
bangsa dan agama yang dipayungi.
Zaman Kini:
Raja-Raja
kini hanyalah tinggal sebagai simbol identiti bangsa sebagaimana keris yang
dulunya merupakan senjata ampuh bagi orang melayu tetapi kini hanya menjadi
relik sejarah. Secara zahirnya Raja-Raja kini nampak berdaulat tetapi
sebenarnya terkosong roh dan hakikat
4.2.1Pentadbiran
Zaman Dahulu:
Kedudukan unik
seorang Raja Melayu yang tertinggi dan teratas dalam hirarki pemerintahan
bangsanya, serta tidak terbendung dengan mana-mana gerakan politik persukuan
ataupun gerakan-gerakan agama yan membolehkannya menjadi agen yang paling
berkesan untu menyatupadukan rakyat jelata dari berbagai corak, kaum, kufu dan
kefahaman itu.
Zaman Kini:
Semenjak
1957 Raja merupakan Raja perlembagaan dengan yang demikian seorang Raja dalam
menjalankan tugas-tugasnya dikehendaki mengikut nasihat nasihat Majlis
Mesyuarat Kerajaan atau nasihat seorang
ahlinya yang bertindak di bawah kuasa am Majlis tersebut. Dalam perlembagaan
Negeri telah diperuntukkan syarat Sekyen 1(2) di dalam peruntukkan perlu
Perlembgaan Persekutuan yang membolehkan Raja bertindak menurut budi bicaranya.
4.3 Perbezaan dari sudut
sosial
4.3.1 Agama
Zaman dahulu:
Raja
sebagai tonggak agama yang dapat membataskan berbagai mazhab dan aliran supaya
sentiasa terbendung dalam pegangan Ahlus Sunnah Wal Jemaah.
Zaman kini:
Raja
merupakan ketua agama Islam di dalam negerinya secara dan setakat mana yang
diakui dan diisytiharkan oleh Perlembagaan Negeri itu, dan juga segala hak, keistimewaan,
hak kedaulatan dan kuasa yang dinikmatinya sebagai ketua agama Islam tidak
tersentuh dan tercacat. Kecuali dalam apa-apa perbuatan,amalan atau upacara yang
telah dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja supaya meliputi Persekutuan, maka
setiap Raja lain sebagai ketua agama Islam membenarkan Yang di-Pertuan Agong
mewakilinya.
4.3.2 Kebudayaan:adat
Zaman dahulu:
Perkahwinan
Raja dengan puteri bangsawan yang diharapkan dapat melahirkan waris
pemerintah merupakan fitrah Raja-Raja dari zaman awal tamaddun manusia. Selain
itu adat perkahwinan Raja dan anak Bendahara juga dikekalkan . Kedatangan Islam
juga mengutamakan kemuliaan zuriat sebagai satu ciri kelayakkan menjadi
pemerintah. Maka dalam adat ini Raja-Raja Melayu, darah Raja, Bendahara dan
keturunan Rasulullah SAW atau Sayyid ditakrifkan sebagai anak Gahara.
Zaman Kini:
Jika pada masa
dahulu,perkahwinan Raja-Raja hanya akan berlaku antara Raja dan Puteri, atau
Raja dan anak Bendahara, ianya tidak lagi dijaga pada masa kini. Sekaligus
hilanglah keturunan atau darah diraja yang asli yang dinamakan sebagai anak
gahara. Sebagai contoh, beberapa anak Raja di Negara Malaysia ini telah pun mengahwini
orang kebanyakkan.
4.3.4Ekonomi
Zaman dahulu :
Dari sudut
Ekonomi, di zaman pemerintahan Kesultanan Melayu sumber utama kewangan kerajaan
adalah berdasarkan perdagangan. Maka dari sudut ini, Raja merupakan Ketua yang
utama untuk menerima pedagang-pedagang untuk berdagang di jajahannya. Ia
termasuklah dalam melaksanakan hubungan diplomatik dengan beberapa kerajaan
utama
Zaman Kini:
Dari
sudut ekonomi,pada masa kini, Raja bukanlah ketua dalam apa-apa bahagian sama
ada dalam perdagangan dan sebagainya. Malahan, pendapatan Raja adalah
diperuntukkan oleh perlembagaan negeri. Di dalam peruntukkan ini adalah berbeza
bagi setiap negeri.
PERKARA
|
DAHULU
|
KINI
|
Politik
|
Sebagai payung Negara yang menjaga kedaulatan Bangsa
Melayu
|
Sebagai simbol tanpa berperanan
dalam mempertahankan kedaulatan melayu
|
(a) Pentadbiran
|
Raja berkuasa mutlak dalam membuat keputusan dan dibantu
oleh jemaah menteri
|
Raja sebagai symbol dan segala
pentadbiran dilakukan oleh kerajaan negeri kecuali berkaitan dengan agama.
|
Sosial
|
||
(a) Agama
|
Ketua bagi Agama Islam secara mutlak dan melaksanakan
ajaran islam dan dibantu oleh alim ulamak.
|
Ketua bagi agama islam tetapi
dalam beberapa bahagian di negeri masing-masing.
|
(b) Kebudayaan
|
Perkahwinan hanya dari kalangan puteri dan anak bendahara
dalam menjaga darah gahara sebagai pemerintah.
|
Perkahwinan tidak terkongkong
oleh adat dan kebanyakkan anak Raja mengahwini orang kebanyakkan.
|
Ekonomi
|
Raja sebagai ketua dalam perdagangan dalam memberi
keputusan dan melaksanakan hubungan diplomatik.
|
Raja tidak berkuasa penuh dalam
ekonomi dan bahkan diperuntukkan pendapatannya mengikut negeri
|
Rajah 3:Carta perbandingan fungsi
Raja Zaman dahulu dan kini mengikut lapangan.
Bab 5 :Penutup
Mengikut
definisi, apa yang boleh disimpulkan bahawa tajuk tersebut akan membincangkan
perbandingan atau perbezaan tugas Raja-Raja pada zaman yang lampau iaitu di
zaman kesultanan Melayu Melaka hinggga merdeka dan pada zaman kini iaitu dari
waktu Merdeka hinggalah waktu ini.
Bab dua pula
merumuskan perbezaan Raja dan sultan dari pebagai aspek. Dasar pemerintahan
Melayu Melaka.Salasilah Raja-Raja Melayu dari Zaman Iskandar Zulkarnain-Alam
Raja Melayu yang menyatakan bahawa keturunan Raja Melayu berasal dari Iskandar
Zulkarnain dan selepas pengembaraan dari sebuah negara ke negara yang lain
hinggalah ke Tanah Melayu dan dilantik menjadi Raja. Di dalam dasar
pemerintahan Zaman Melaka, adalah berdasarkan, hukum kanun, syarak, adat resam,
dan sifat faham memahami yang diamalkan saling lengkap melengkapi di antara
satu sama lain. Kemudiannya mengupas fokus utama iaitu Fungsi Raja-Raja Melayu
zaman dahulu dari segi politik, ekonomi dan sosial. Di bahagian ini, kita dapat
melihat bahawa Raja di zaman dahulu adalah berkuasa mutlak di atas segala
pentadbiran yang berkaitan dengan jajahan negerinya bersama beberapa pembantu
atau menteri di bahagian-bahagian kecil. Pemerintahan Raja-Raja Melayu
mempunyai empat Fasa dan dilampirkan bersama di dalam jadual l. Di dalam
kekuatan Raja-Raja Melayu, terdapat tunjang utama iaitu Institusi bendahara
yang bertindak sebagai penasihat utama bagi Raja-Raja.
Bab seterusnya
pula membicarakan mengenai latar belakang Raja-Raja yang mula kehilangan kuasa
bermula dari zaman penjajahan British dan sebagainya. Selain itu mengenai kuasa
raja-raja pada zaman sekarang yang telah kehilangan kuasa mutlak di dalam
lapangan pentadbiran, ekonomi dan sosial. Raja dijadikan sebagai salah satu simbol
bagi bangsa melayu dan tidak berfungsi seperti yang sepatutnya. Malahan selepas
Merdeka, kerajaan ditadbir oleh Perlembagaan Malaysia yang memperuntukkan
beberapa kuasa ke atas kerajaan negeri dan Raja-Raja di Malaysia di negeri
masing-masing. Walaupun Raja masih mentadbir negerinya, tetapi kedaulatanya
adalah terbatas. Kuasa yang diberi adalah terhad bagi bidang agama dia bawah
kuasa budi bicaranya. Selain itu, terdapat pertubuhan Majlis Raja-Raja yang
berkuasa di dalam beberapa perkara termasuk perlantikkan Yang di-Pertuan Agong.
Raja juga berperanan sebagai Yang di-Pertuan Agong berdasarkan beberapa tahun
dan kuasa yang telah ditetapkan.
[1] Dewan
Bahasa dan Pustaka.1994.Kamus Dewan.Edisi ketiga.Hlm. 99
[2] Ibid.Hlm.
356
[3] Ibid.
Hlm.1088
[4] Ibid.
Hlm.1357
[5] Ibid.Hlm
460
[6]Ibid.Hlm
682
[7]
Hj.Muzaffar Dato’ Hj.Mohamad.2003.Melayu Islam Beraja.Cetakan Pertama.Kuala
Lumpur.Hlm 48
[8] Ibid.Hlm
47
[9] Ibid.
[10] Ibid.Hlm
44.
[11] Ibid.
[12] Ibid.
Hlm 45.
[13] Ibid.Hlm
46.
[14] Ibid.
[15] Ibid.Hlm258.
[16] Ibid.Hlm
74
[17] Ibid.Hlm
75.
[18] Ibid.Hlm
84.
[19] Ibid.Hlm
12.
[21] Ibid.
[22] Ibid.
[23] Ibid.
[24] Ahmad
Ibrahim. Dewan Bahasa dan Pustaka.2005. Sistem Undang-undang di Malaysia.Cetakan
Ketiga.Selangor. Hlm. 258.
[25] Ahmad
Ibrahim dan Ahilemah Joned.2005.Sistem Undang-Undang di Malaysia.Kuala
Lumpur.Dewan Bahasa dan Pustaka.Cetakan ketiga.Hlm 242
[26] Ranjit
Singh Malhi. Federal Publication.2000. Pengajian Am Kenegaraan Malaysia
.Cetakan kedua.Selangor.Hlm 49.
[27] Ibid.
[28] Ibid.
[29] Ibid.Hlm
45.
[31] Ranjit
Singh Malhi. Ibid. Hlm 46.
good idea! saya baru darjah 5, saya tidak faham soalan yang berada didalam buku aktiviti saya ini... bila saya puas mancari di komputer saya ini, 1 jam kemudian, saya telah terjumpa blog ini... banyak kepentingan yang boleh saya difahami.
ReplyDeletesekian,terima kasih
yokoyokoyoko ekkkkkk
ReplyDelete