1. Pendahuluan
Islam
diturunkan bagi menjaga kemaslahatan manusia. Oleh itu berbagai cara dan kaedah
yang diwahyukan oleh Allah adalah bertujuan memelihara kepentingan manusia.
Antaranya ialah hukuman diyat dan qisas. Hukuman ini telah ditentukan bagi
kesalahan apa dan kadar hukumannya berdasarkan ayat-ayat al-Quran dan
hadis-hadis nabi s.a.w. Namun, prinsip ini juga terdapat di dalam undang-undang
ciptaan. Ianya dicipta bagi menjamin keselamatan dan keadilan kepada manusia.
Undang-undang ini bukanlah seperti undang-undang ciptaan yang lain yang mana
mempunyai aktanya sendiri. Kesalahan di dalam undang-undang ini adalah
melibatkan kesalahan sivil dan moral. Undang-undang ini dikenali sebagai
undang-undang tort. Undang-undang ini dikatakan mempunyai banyak persamaan dan
mempunyai kaitannya dengan hukuman qisas dan diyat. Oleh itu, di dalam kertas
kerja ini akan cuba meneliti apakah persamaan dan kaitannya qisas dan diyat ini
dengan undang-undang tort.
2.0 Qisas
2.1 Makna qisas
Qisas dari
sudut bahasa beerti perturutan kesan dan ia digunakan dengan makna pembalasan
kerana orang yang menjalankan qisas akan menurut kesan jenayah seseorang
penjenayah, lalu memperlakukannya sama seperti jenayahnya. Ia juga beerti
bersamaan. Daripada pengertian ini pembalasan qisas dipakai menurut syarac.
Ia adalah membalas penjenayah sama seperti perbuatannya iaitu bunuh (Wahbah
Zuhaili. 2004).
Dari
segi bahasa qisas bermaksud memotong dua secara sama banyak seperti gunting
memotong kain atau kertas secara sama banyak atau sama ukuran luasnya. Manakala
dari segi istilah pula, qisas bermaksud hukuman balas yang boleh disamakan
dengan "law of retailiation" atau "law of revenge or
Vengeance" (Hashim Mehat. t.thn).
Qisas ialah
kesamaan dan adil, dinamakan qisas ialah untuk mengadili pihak. Telah berkata
Qurtubi di dalam kitabnya Jamic al-Ahkam al-Quran bahawa
qisas diambil dari perkataan "qassa" yang memberi maksud
mengikut (Ahmad Fathi Bahansi. 1983).
Makna
qisas ialah perumpaan pesalah disamakan dengan perbuatannya iaitu membunuh dan
disamakan perbuatan itu dengan hukumannya (cAbdul Qadir cAwdah.
t. thn).
2.2 Dalil
pensyaricatan
Maksudnya:
"Wahai
orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu qisas berkenaan dengan
orang-orang yang dibunuh" (Surah al-Baqarah: 178)
Maksudnya:
"Dan dalam
qisas itu ada (jaminan kelangsungan) hidup bagimu, wahai orang-orang yang
berakal, supaya kamu bertakwa" (Surah al-Baqarah: 179)
Selain itu,
terdapat juga hadis nabi s.a.w yang bermaksud: Rasulullah s.a.w bersabda:
((Tidak halal darah seseorang Muslim yang mengucapkan bahawa tiada tuhan
melainkan Allah dan aku pesuruh Allah, kecuali disebabkan salah satu daripada
tiga sebab: duda atau janda yang berzina, membalas nyawa dengan nyawa dan orang
yang meninggalkan agamanya yang berpisah dari jamacah)) (Wahbah
Zuhaili. 2004).
2.3 Pembahagian
qisas
Qisas terbahagi
kepada dua iaitu membunuh dan mencederakan.
2.3.1 Membunuh
pula terbahagi kepada tiga bahagian iaitu membunuh dengan sengaja, separuh
sengaja dan tidak sengaja. Ketiga-tiga kategori ini juga termasuk di dalam kesalahan
hudud. Dan kesalahan membunuh dengan sengaja sahaja yang akan dikenakan hukuman
qisas, berdasarkan firman Allah di dalam surah al-Baqarah ayat 178:
Maksudnya:
"Wahai
orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu qisas berkenaan dengan
orang-orang yang dibunuh; orang merdeka dengan orang merdeka, hamba dengan
hamba, dan wanita dengan wanita. Maka barangsiapa yang mendapat suatu pemaafan
dari saudaranya, hendaklah (yang memaafkan) mengikuti dengan cara yang baik,
dan hendaklah (yang diberi maaf) membayar (diat) kepada yang memberi maaf
dengan cara yang baik".(Surah al-Baqarah: 178)
Jika kesalahan
ini dimaafkan oleh waris si mati, maka hukuman qisas ini akan digantikan dengan
diyat ataupun tidak dikenakan apa-apa jika waris tidak meminta apa-apa.
2.3.2 Kesalahan
mencederakan pula ialah kesalahan melukakan, menghilangkan atau menghilangkan
fungsi anggota badan. Hukuman qisas ini akan menyebabkan pesalah menanggung
kecederaan sama seperti yang dilakukannya. Kesalahan mencederakan pula
terbahagi kepada dua iaitu dengan sengaja dan tidak sengaja. Dan kesalahan yang
termasuk di dalam hukuman qisas hanya melibatkan kesalahan mencederakan dengan
sahaja. Manakala mencederakan dengan tidak sengaja dikenakan hukuman diyat.
Mencederakan dengan sengaja. Firman Allah di dalam surah al-Maidah ayat 45.
Maksudnya:
"Dan kami
telah tetapkan terhadap mereka di dalamnya (al-Taurat) bahwasanya jiwa
(dibalas) dengan jiwa, mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan
telinga, gigi dengan gigi, dan luka luka (pun) ada qisasnya. barangsiapa yang
melepaskan (hak qisas) nya, maka melepaskan hak itu (menjadi) penebus dosa
baginya. barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan
Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim".
(Surah
al-Ma'idah: 45)
Dan ini adalah
nas yang jelas dan sahih pada pengharaman menghilangkan dan mencederakan
anggota badan.
2.4 Hikmah
disyariatkan
2.4.1 Hukuman
qisas dalam kes membunuh orang akan menjamin orang lain terus dapat hidup
dengan aman damai. Manakala hukuman qisas terhadap anggota badan yang tersirat
di dalam firman Allah mata dengan mata, hidung dengan hidung, telinga dengan
telinga, gigi dengan gigi dan segala luka ada qisasnya adalah menjamin
persamaan dalam hukuman setimpal dengan kesalahan yang dilakukan dan tentu
sekali ianya amat adil dan memuaskan semua pihak.
2.4.2
Melaksanakan hukuman qisas juga terhadap sama ada terhadap nyawa dan anggota
badan menunjukkan bahawa kemuliaan nyawa manusia dan kesucian tubuh badannya
tidak boleh ditukarganti dengan hukuman lain selain dari hutang nyawa dibayar
dengan nyawa, hutang darah dengan darah (Hashim Mehat. t.thn).
3.0 Diyat
3.1 Makna diyat
Diat ialah
hukuman penggantian yang utama bagi hukuman qisas jika gugur hukuman qisas
dengan sebab-sebab yang menggugurkannya ataupun jika pesalah dimaafkan oleh
mangsa atau waris (Abdul Qadir 'Audah. t.thn). Menurut Ahmad Fathi Bahansi
(1983), mentakrifkan diyat dari segi syarac ialah nama bagi harta yang
digantikan dengan jiwa atau cedera. Menurut Mahmood Ahmad Rasyid (2006),
mengatakan bahawa diyat ialah harta yang wajib disebabkan jenayah dan
dilaksanakan oleh penjenayah.
Maksud diyat
ialah sejumlah harta tertentu sebagai satu hukuman jenayah terhadap pesalah
jenayah yang dibayar kepada mangsa kerana kesalahan membunuh seakan-akan
sengaja atau tersalah dan terhadap kesalahan mencederakan dengan tersalah
(Hashim Mehat. t.thn).
Manakala Yunus
Abdul Qawi Said Syaficie (2003), mengatakan diyat dan qisas ialah
apa-apa kesalahan yang dihukum dengan hukuman diyat dan qisas dan setiap
daripada qisas dan diyat itu adalah hukuman yang telah ditetapkan bagi
tiap-tiap seseorang.
3.2 Dalil
pensyaricatan diyat
Maksudnya:
"Dan tidak
layak bagi seorang mukmin membunuh seorang mukmin (yang lain), kecuali kerana
tersalah (tidak sengaja), dan barangsiapa membunuh seorang mukmin kerana
tersalah (hendaklah) ia memerdekakan seorang hamba sahaya yang beriman serta
membayar diat yang diserahkan kepada keluarganya (si terbunuh itu), kecuali
jika mereka (keluarga terbunuh) bersedekah. Jika ia (si terbunuh) dari kaum
(kafir) yang ada perjanjian (damai) antara mereka dengan kamu, maka (hendaklah
si pembunuh) membayar diat yang diserahkan kepada keluarganya (si terbunuh)
serta memerdekakan hamba sahaya yang beriman. Barangsiapa yang tidak
memperolehnya, maka hendaklah ia (si pembunuh) berpuasa dua bulan
berturut-turut untuk penerimaan taubat daripada Allah. Dan adalah Allah Maha
mengetahui lagi Maha Bijaksana".
(Surah
al-Baqarah: 92)
Sebuah hadis,
Rasulullah s.a.w bersabda: ((Adapun (hukuman) bagi membunuh dengan tidak
sengaja: membunuh dengan cemeti, dan tongkat, dan batu, padanya (dikenakan)
diyat yang berat (penuh) iaitu seratus ekor unta)) (Yunus Abdul Qawi Said Syaficie.
2003).
(H.R. Ahmad,
Abu Dawud, al-Nasa'i dan Ibn Majah daripada 'Aqbah bin 'Aws)
Telah
diriwayatkan bahawa nabi s.a.w. telah mewasiatkan kepada cUmar bin
Hazam kepada penduduk-penduduk Yaman dengan (hukum) faraidh, dan sunah-sunah,
dan diyat-diyat dan bersabda nabi: "Dan sesungguhnya pada jiwa (bersamaan)
seratus ekor unta". Dan telah bersepakat ahli-ahli ilmu ke atas wajibnya
diyat dengan jumlah itu (cAbdul Qadir cAwdah. t.thn).
3.3 Jenayah
yang dikenakan diat
Menurut Yunus cAbdul
Qawi Said Syaficie (2003), mengatakan bahawa jenayah diyat dan qisas
terbahagi kepada lima bahagian:
1.
membunuh dengan sengaja
2.
membunuh seakan-akan sengaja
3.
membunuh dengan tidak sengaja
4.
jenayah mencederakan dengan sengaja
5.
jenayah mencederakan dengan tidak sengaja
Telah
bersepakat sebahagian ulama' mengatakan bahawa diyat ini dikenakan kepada
kesalahan membunuh secara tersalah, membunuh separuh sengaja, membunuh dengan
sengaja yang tidak cukup syarat taklif seperti kanak-kanak, gila dan tidur
(Mahmood Ahmad Rasyid. 2006).
3.4 Kadar dan
jenis bayaran diyat
Kadar diyat
yang sempurna ialah seratus ekor unta. Jumlah ini telah disepakati oleh ulama'
berdasarkan seperti hadis di atas. Ini disokong oleh hadis nabi s.a.w:
Daripada cUmar
bin Syucaib daripada bapanya daripada datuknya: ((Sesungguhnya
Rasulullah s.a.w telah menyatakan barang siapa yang membunuh secara tersalah
maka diyatnya ialah seratus ekor unta, 30 ekor unta bunting, 30 ekor betina
berumur 1 tahun, 30 ekor jantan yang berumur 1 tahun dan 10 ekor unta jantan
berunur 3 tahun))
(H.R. Malik dan
Baihaqi)
(Mahmood Ahmad
Rasyid. 2006).
Diyat bagi
wanita yang membunuh separuh sengaja adalah separuh diyat lelaki, begitu juga
dengan diyat kesalahan mencederakan. Ini berdasarkan kata-kata Ibn Manzur r.h:
"Dan telah disepakat bahawa diyat bagi perempuan adalah separuh diyat
lelaki". Manakala diyat bagi ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) adalah
separuh diyat muslim. Diyat lelaki ahli kitab adalah separuh diyat lelaki
Islam. Ini berdasarkan hadis daripada cAmru bin Syucaib
daripada ayahnya daripada datuknya: ((Sesungguhnya Rasulullah s.a.w menyatakan
akal ahli-ahli kitab adalah separuh akal orang-orang Islam, dan mereka adalah
orang Yahudi dan Nasrani))
(H.R. Ibn
Majah)
(Mahmood Ahmad
Rasyid. 2006).
Menurut
Imam Malik dan Abi Hanifah, wajib dibayar diyat dengan tiga jenis iaitu unta,
emas dan perak. Tidak diwajibkan diyat dengan ketiga-tiganya, hanya diwajibkan
dengan salah-satunya sahaja. Manakala menurut Ahmad, Abu Yusuf dan Muhammad
menyatakan bahawa diyat boleh dibayar dengan unta, emas, perak, lembu, kambing
dan pakaian. Menurut Imam Syaficie pula terdapat dua pendapat.
Pendapat yang lama adalah sama sepertimana pendapat Imam Malik dan Abi Hanifah.
Manakala pendapat yang baru pula mengatakan diyat hanya boleh dibayar dengan
unta sahaja (cAbdul Qadir cAwdah. t. thn).
Sesungguhnya
Sayyidina cUmar telah mewajibkan 1000 dinar bagi diyat terhadap
pemilik emas dan 12 000 dirham terhadap pemilik perak, 200 ekor lembu kepada
pemilik lembu, 2000 ekor kambing terhadap pemilik kambing dan 200 persalinan
pakaian terhadap pemilik pakaian. Ini kerana, pada zaman Sayyina cUmar
harga unta telah meningkat (Wahbah Zuhaili. t.thn).
3.5 Kepentingan
diyat
3.5.1 Diyat
bukanlah hukuman asal. Diyat hanya akan berlaku jika hukuman qisas digugurkan.
Oleh itu, diyat ini adalah sebagai pengganti kepada hukuman qisas. Oleh itu,
pesalah yang digugurkan daripada hukuman qisas oleh sebab tidak cukup syarat
atau bukti tidak akan terlepas begitu sahaja tanpa membayar ganti rugi kepada
mangsa.
3.5.2 Diyat
sebagai alat menjamin kelangsungan hidup. Apabila seseorang mati, maka waris si
mati seperti isteri dan anak-anak akan kehilangan punca nafkah. Oleh itu, diyat
yang dibayar oleh pembunuh itu dapat menggantikan nafkah yang terhenti
disebabkan kematian mangsa. Oleh itu, waris yang tinggal tidak akan hidup
melarat dan serba kekurangan.
3.5.3
Mengurangkan penderitaan yang ditanggung oleh mangsa oleh kerana kehilangan
atau cacat anggota badan disebabkan oleh kecuaian atau kesalahan orang lain.
Diyat yang dibayar itu juga dapat meneruskan hidup mangsa yang cacat,
lebih-lebih lagi apabila kecacatan itu membantutkan mangsa untuk mencari
nafkah.
3.5.4 Diyat
sebagai balasan dan pengajaran kepada pelaku jenayah supaya tidak melakukan
jenayah tersebut lagi. Selain itu, ia juga member peringatan dan didikan kepada
masyarakat supaya berjaga-jaga dan tidak melakukan jenayah diyat ini.
4.0
Undang-undang tort
Perkataan tort
dari sudut bahasa bermakna "kesalahan". Di dalam bahasa Inggeris,
perkataan tort ini adalah sinonim dengan perkataan wrong. Dikatakan
bahawa perkataan tort tersebut berasal daripada perkataan Latin, iaitu tortum,
bersamaan dengan perkataan wrong yang asalnya adalah wrung.
Selain kedua-dua perkataan tersebut memberi erti salah atau kesalahan, ianya
juga member erti curang, tipu, tidak jujur, berbelit-belit, tidak lurus,
bengkang-bengkok, berliku-liku dan memutar-belit, sebagai lawan kepada lurus
dan betul (cAbdul Basir bin Mohamad. 1998).
Perkataan
tort juga membawa maksud kesalahan sivil yang melibatkan individu melebihi
kesalahan terhadap Negara. Undang-undang tort ini melindungi kepentingan dan
hak individu yang dilindungi oleh undang-undang. Kepentingan ini akan
dilindungi oleh mahkamah melalui bayaran wang, perintah suruhan atau larangan
kepada defendan daripada melakukan sesuatu perkara (John Cooke. 2001).
Mengikut
Danuta Mendelson (2002), tort berasal daripada bahasa latin iaitu "tortus"
yang bermaksud kerosakan dan kemusnahan. Manakala di dalam bahasa Perancis
purba ia bermaksud melakukan kerosakan atau kecederaan. Dalam maksud ini ia
mengambil daripada Common Law Inggeris yang mana signifikan kepada perbuatan
salah yang dilakukan dengan niat sengaja, cuai atau terlibat dengan tanggungan
keras.
4.1 Elemen
kesalahan di dalam tort
Elemen asas di
dalam tort ialah berdasarkan perlakuan atau tindakan salah oleh defenden yang
menyebabkan kerosakan kepada mangsa. Kerosakan itu mestilah berpunca daripada
defenden dan akan menghasilkan tanggungan undang-undang.
Kelakuan salah
+ penyebab + kesalahan + kepentingan yang dilindungi + kerosakan = tanggungan
(John Cooke. 2001).
4.2 Kepentingan
yang dilindungi
4.2.1
Kesalamatan peribadi
Kesemua manusia
mempunyai kepentingan peribadi yang harus dilindungi. Jika si pelaku
menyebabkan orang lain takut dipukul, maka si pelaku boleh disabitkan dengan
kesalahan menyerang. Jika seseorang yang bebas disekat kebebasannya, maka orang
yang menyekat itu boleh disabitkan dengan kesalahan pengurungan. Jika seseorang
cedera disebabkan kecuaian orang lain, maka orang tersebut boleh disabitkan
dengan kesalahan kerana cuai.
4.2.2
Kepentingan harta benda
Harta benda
adalah sebahagian perkara yang amat dilindungi oleh undang-undang
tort.seseorang yang mempunyai kepentingan atau hak ke atas tanah miliknya akan
dilindungi oleh undang-undang tort pengacau (nuisance). Ini dapat dilihat
dalam kes Rylands v Fletcher.
4.2.3
Kepentingan ekonomi
Undang-undang
tort memberi perlindungan yang terhad kepada kepentingan ekonomi terhadap
defendan yang telah diperlakukan dengan kelakuan yang bertentangan dengan
undang-undang dan mengakibatkan kerugian ekonomi. Ini juga dikenali sebagai
tort ekonomi. Common Law mengiktiraf tort ini kerana ingin membezakan diantara
perniagaan yang sah dan tidak sah (John Cooke. 2001).
4.3 Elemen
mental di dalam tort
Bagi
membuktikan kesalahan seseorang di dalam undang-undang tort, tidak memadai
dengan hanya mengatakan si pelaku bersalah sehingga menyebabkan kerosakan.
Kerana kita tidak boleh mensabitkan seseorang dengan kesalahan sehinggalah
mendapati bukti yang kukuh. Oleh itu, mangsa haruslah membuktikan keinginan
atau niat si pelaku untuk membuat kerosakan melalui perbuatannya. Dan inilah di
antara elemen dasar dan penting dalam pembuktian di dalam undang-undang tort.
4.3.1 Niat
jahat (malice)
Niat jahat di
sini membawa dua maksud. Pertama, ia membawa maksud niat untuk melakukan
kesalahan tanpa alasan yang munasabah. Kedua ialah melakukan sesuatu perbuatan
yang selari dengan motif. Ini dapat dilihat di dalam kes Bradford Corporation v
Pickles [1895] AC 587. Defendan telah menggali terowong rahsia yang menyebabkan
pengaliran air kepada kolam plaintif berkurangan. Motif defendan adalah memaksa
supaya plaintif membeli tanahnya dengan harga yang ditetapkan. Akan tetapi
rancangan tersebut gagal. Akan tetapi defendan mempunyai hak untuk menggali
terowong tersebut kerana terowong tersebut berada di dalam tanahnya. Walaupun
perbuatan tersebut terdapat hasad dengki, tetapi disebabkan itu adalah hak
defendan, maka perbuatan tersebut adalah sah. Di sini kita melihat hasad dengki
merupakan salah satu elemen penting bagi kesalahan tort (John Cooke. 2001).
4.3.2 Kecuaian
(negligence)
Kecuaian dalam
tort mempunyai banyak makna. Ini mungkin merujuk kepada kecuaian tort atau
mungkin merujuk kepada sikap sambil lewa. Seseorang itu dikatakan bertindak
secara cuai apabila dia mendatangkan satu akibat yang mana seseorang yang
munasabah dan berhemat-cermat sepatutnya meramalkan dan dapat mengelakkannya.
Contoh kes
ialah dalam Nettleship v Weston [1971] 2 QB 691. Defendan merupakan pelajar
sekolah memandu yang dilatih oleh plaintif. Plaintif telah cedera disebabkan
kecuaian oleh defendan semasa memandu. Mahkamah memutuskan bahawa semua pemandu
termasuk pemandu yang sedang belajar sama tangungjawabnya dengan pemandu yang
sudah lama belajar. Oleh itu defendan diputuskan bersalah (John Cooke. 2001).
4.3.3
Tanggungan keras (strict liability)
Di dalam
undang-undang Inggeris, tanggungjawab defendan di dalam tort adalah berdasarkan
kepada prinsip kesalahan. Defendan disabitkan bersalah disebabkan dia berniat
jahat, cuai yang menyebabkan plaintif cedera. Akan tetapi, terdapat
pengecualian di dalam elemen ini iaitu defendan akan disabitkan bersalah
walaupun defendan tidak mempunyai niat jahat ataupun kecuaian. Prinsip ini
dipanggil sebagai tanggungan keras. Prinsip tanggungan keras di dalam
undang-undang Inggeris adalah berdasarkan kepada kes Rylands v Fletcher. Di
dalam kes ini, defendan sebagai pemilik tanah telah mengupah kontraktor bebas
untuk membuat kolam di dalam tanahnya untuk tujuan menyalurkan air ke
kilangnya. Kontraktor tersebut tidak mengetahui bahawa terdapat terowong bawah
tanah yang bersambung dengan tanah plaintif. Apabila kolam tersebut di isi air,
maka tanah plaintif telah dibanjiri air. Banjir tersebut tidak berlaku secara
tiba-tiba. Ia bukanlah pencerobohan kerana banjir tersebut tidak berlaku secara
langsung dan tiba-tiba. Ia bukannya kecuaian kerana defendan tidak bersalah
kerana kotraktor tersebut yang membuat kerja. Dan kontraktor tersebut juga
tidak bersalah kerana bukan tanggungjawabnya untuk membawa masuk air. Pada
awalnya mahkamah telah menolak permohonan plaintif. Akan tetapi House Of Lords
selepas itu telah membenarkan permohonan plaintif. Hakim Blackburn J. di dalam
penghakimannya menyatakan:
"Kami
fikir undang-undang yang sebenar ialah sesiapa demi kepentingannya membawa
sesuatu barang ke tanahnya dan kemungkinan akan berlaku kerosakan jika ia
terlepas, maka tanggungjawab adalah ke atas tuan tanah tersebut. Jika dia tidak
melakukan pun, prima facie akan menjawab kepada semua kerosakan pencerobohan
semulajadi itu" (cAbdul
Basir bin Mohamad. 2000).
4.3.4 Niat
(intention)
Niat dalam
jenayah undang-undang ciptaan adalah tujuan dan gambaran di mana perbuatan
dilakukan. Iaitu pengetahuan dan ramalan terdahulu terhadap sesuatu perbuatan,
beserta dengan keinginan terhadap keduanya. Apabila ada pengetahuan dan
keinginan itu maka dilakukan dalam bentuk perbuatan supaya tercapai cita-cita
itu.
Niat
mengikut Kenny, niat bukan semata-mata meramalkan sesuatu, tapi juga keinginan
supaya akibat-akibat yang mungkin berlaku, lahir daripada perbuatannya.
Contohnya: A menembak B, dia dapat meramalkan kematian B akan berlaku dan dia
ingin supaya tembakan itu mematikan B (Hashim Mehat. t.thn).
4.4 Matlamat
tort
4.4.1
Pencegahan
Undang-undang
tort ini akan menghalang atau mencegah seseorang daripada melakukan sesuatu
kerosakan. Ini adalah kerana tort adalah kesalahan sivil yang apabila seseorang
yang disabitkan dengan kesalahan tort, maka reputasinya akan terjejas. Apabila
seseorang itu takut reputasinya akan terjejas, maka dia tidak akan sesekali
melakukan kesalahan itu. Ini kerana reputasi seseorang amatlah penting.
4.4.2 Pampasan
Salah satu
matlamat utama di dalam undang-undang tort adalah memberi pampasan kepada
individu yang mengalami kecederaan. Ini kerana mangsa terpaksa menanggung
kesakitan atau ketidakselesaan akibat daripada perbuatan pesalah. Oleh itu,
dengan pampasan ini diharap dapat meringankan sedikit bebanan yang ditanggung
oleh mangsa (John Cooke. 2001).
5.0 Kaitan
qisas, diyat dengan tort
5.1 Dari segi
konsep
Mengikut bahasa
Arab, akar umbi erti perkataan tort ini dari sudut bahasa adalah bersamaan
dengan perkataan dharar. Dari itu, dapat dikatakan tort ialah perbuatan
yang memudharatkan atau perbuatan-perbuatan salah laku yang boleh memudharatkan
orang lain.
Dari sudut
syarak, terminologi Arab yang paling sesuai untuk perkataan tort ialah jinayah.
Perkataan jinayah ini telah diaplikasikan secara meluas oleh para ulama dan
fukaha Islam di dalam penulisan-penulisan klasik mereka yang ditujukan kepada
kecederaan-kecederaan yang dilarang terhadap tubuh badan samada
kecederaan-kecederaan tersebut boleh menyebabkan kematian, kecederaan teruk atau
ringan yang akhirnya boleh membuat tuntutan qisas atau diyah. Walau
bagaimanapun, terdapat sebahagian ulama' lebih suka menggunakan perkataan jirah
di dalam penulisan-penulisan mereka bagi membincangkan kecederaan-kecederaan
tersebut sebagai ganti kepada perkataan jinayah. Adapun begitu, sebahagian
ulama lain menggunakan kedua-dua terminologi tersebut di dalam membincangkan
hal berkenaan dengan kecederaan (cAbdul Basir bin Mohamad. 1998).
5.2 Dari segi
matlamat
Qisas, diyat
dan tort mempunyai kepentingan yang sama iaitu bagi menjamin kelangsungan hidup
manusia. Selain itu, ketiga-tiga hukuman ini juga bertujuan untuk menghukum
pesalah di atas perbuatannya. Disamping menghukum, hukuman qisas, diyat dan
tort ini juga bertujuan memberi peringatan kepada masyarakat supaya
berhati-hati dalam melakukan sesuatu perkara.
5.3 Dari segi
elemen mental
Seperti yang
telah dibincangkan di atas, terdapat 3 elemen penting di dalam undang-undang
tort yang mana ianya juga terdapat di dalam undang-undang Islam. Contohnya bagi
elemen niat jahat, di dalam undang-undang ciptaan elemen ini sangat penting
bagi membuktikan bahawa defendan bersalah. Begitu juga di dalam Islam, unsur
ini amat penting dalam menentukan tahap hukuman yang akan dikenakan. Disebabkan
itulah didalam kesalahan membunuh misalnya, terbahagi kepada tiga bahagian. Ini
kerana berlainan berlainan niatnya. Elemen kedua ialah kecuaian. Di dalam
Islam, unsur kecuaian ini termasuk di bawah peringkat-peringkat unsur mental
dalam tanggungjawab jenayah Islam. Ini bermakna jika terdapat unsur ini, maka
barulah perlaku jenayah akan dipertanggungjawabkan (Hashim Mehat. t.thn).
Manakala
unsur tanggungan keras di dalam Islam pula telah disebutkan di dalam al-Quran
di dalam surah al-Ancam ayat 164:
Maksudnya:
"..dan
tidaklah seorang membuat dosa melainkan kemudharatannya kembali kepada dirinya
sendiri.." (Surah al-Ancam: 164)
Daripada ayat
di atas, Sayyid Abu al-A'la Mawdudi berkata: "Setiap orang adalah
bertanggungjawab terhadap apa yang dia lakukan dan tidak ada sesiapapun akan
bertanggungjawab terhadap perbuatan orang lain". Jadi, seseorang tidak
boleh memindahkan tanggungjawabnya kepada orang lain selepas terbukti niatnya.
Dan di dalam hukum Islam sendiri terdapat kaedah fiqh berkenaan tanggungan
keras ini, antaranya ialah لا ضرر و لا ضرار dan الضرر يزال (cAbdul Basir bin Mohamad.
2000).
Elemen niat di
dalam undang-undang ciptaan dan Islam amat berkait rapat kerana elemen niat ini
menjadi dasar kepada menetukan perbuatan seseorang itu samada sengaja atau
tidak. Niat di dalam Islam adalah perkara asas dan menjadi rukun kepada
pensabitan sesutau kesalahan jenayah. Dengan niat juga akan membezakan
tingkatan hukuman dan keberatan kes samada sengaja, separuh sengaja atau tidak
sengaja. Sememangnya niat tidak dapat dilihat kerana ianya berdasarkan hati
seseorang, akan tetapi ianya dapat diterjemahkan melalui perbuatan seseorang
sebagaimana hadis nabi s.a.w yang sahih yang bermaksud:
"Sesungguhnya
segala perbuatan itu dengan niat, dan sesungguhnya bagi tiap-tiap orang adalah
apa yang dia niatkan" (H.R. Bukhari)
5.4 Dari segi
hak
Hukuman qisas,
diyat dan tort mempunyai persamaan daripada segi hak, iaitu terdapat manusia
disitu. Di dalam qisas dan diyat, terhadap hak Allah dan hak manusia, akan
tetapi hak manusia yang lebih diutamakan. Manakala di dalam tort hanyalah
mementingkan hak manusia semata-mata. Di dalam hukuman ini, mangsa atau wali
diberi ruang untuk memaafkan pesalah walaupun tanpa sebarang bayaran (cAbdul
Basir bin Mohamad. 1998).
6.0 Kesimpulan
Berdasarkan
kepada perbincangan di atas, dapatlah disimpulkan bahawa konsep hukuman qisas,
diyat dan tort mempunyai banyak persamaan. Kesemua kaedah dan hukuman ini
hanyalah semata-mata menjamin keselamatan dan kebahagiaan manusia.
Kredit to: Mahir
Danial
0 comments:
Post a Comment