Gambar Hiasan |
3.1
3.1
Definisi Kanak-kanak Dalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Definisi
kanak-kanak menurut Enakmen Undang-undang Keluarga Islam ialah orang yang di
bawah umur lapan belas tahun dan hendaklah disifatkan sebagai kanak-kanak.
Peruntukan ini terpakai bagi maksud penjagaan ke atas diri dan harta seseorang
sebagaimana peruntukan berikut:
Bagi maksud penjagaan ke atas diri dan harta, seseorang hendaklah
disifatkan sebagai kanak-kanak melainkan dia telah genap umur lapan belas
tahun.[1]
Peruntukan yang sama maknanya juga disebut dalam seksyen 2, Akta
Penjagaan Kanak-kanak 1961 dengan member takrif kanak-kanak sebagai seseorang
yang belum mencapai umur dewasa. Seksyen 2 (2) menyatakan, jika orang itu ialah
Islam, dia adalah dewasa apabila dia mencapai umur lapan belas tahun.
Namun begitu, bagi maksud hak hadanah,
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam menjelaskan bahawa tempoh hak hadanah
tamat setelah kanak-kanak itu mencapai umur tujuh tahun, jika kanak-kanak itu
lelaki dan sembilan tahun jika kanak-kanak itu perempuan, melainkan jika
mahkamah memerintahkan sebaliknya.[2]
Hak hadinah
bagi menjaga seseorang kanak-kanak adalah tamat setelah kanak-kanak itu
mencapai umur tujuh tahun, jika kanak-kanak itu lelaki, dan umur sembilan
tahun, jika kanak-kanak itu perempuan, tetapi Mahkamah boleh, atas permohonan hadinah,
membenarkan dia menjaga kanak-kanak itu sehingga kanak-kanak itu mencapai umur
sembilan tahun, jika kanak-kanak itu lelaki, dan umur sebelas tahun, jika
kanak-kanak itu perempuan.
Ini bermakna, kanak-kanak bagi maksud hadanah
hendaklah berumur tujuh tahun jika kanak-kanak itu lelaki dan sembilan tahun
jika kanak-kanak itu perempuan. Terdapat persamaan tentang had umur kanak-kanak
yang belum mumayyiz dan termasuk dalam maksud hadanah
di antara Hukum Syarak dan Enakmen Undang-undang Keluarga Islam iaitu antara
tujuh atau sembilan tahun. Namun, umur dewasa yang ditetapkan oleh Enakmen
Undang-undang Keluarga Islam iaitu lapan belas tahun[3]
berbeza dengan umur dewasa yang ditetapkan oleh Hukum Syarak iaitu sampai
baligh.
Dalam Undang-undang Keluarga Islam di Malaysia, tidak
menggunakan penentuan baligh secara tabi’i bagi mengiktiraf bahawa seseorang
itu telah baligh atau dewasa. Sebaliknya penetapan umur menyeluruh ke atas
semua kanak-kanak. Diperuntukkan umur lapan belas tahun sebagai umur dewasa
atau baligh[4] dan ini termasuklah anak
tidak sah taraf[5] dan anak yatim.[6]
3.2
Maksud Hak Hadanah Dalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Definisi
hadanah
menurut peruntukan dalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam tidak membezakan
di antara hak jagaan dan penjagaan. Sebaliknya penjaga yang mendapat hak jagaan
kanak-kanak merupakan penjaga ke atas diri (fizikal) dan juga penjaga ke atas
harta, penentuan agama dan pendidikan. Melainkan jika penjagaan dimiliki oleh
ibu, maka hak perwalian dalam kekuasaan bapa. Definisi yang diperuntukkan dalam
enakmen iaitu penjaga yang mendapat hak jagaan akan mempunyai hak penjagaan
kanak-kanak lebih dipersetujui. Ini kerana dari segi praktikalnya, penjaga ke
atas diri kanak-kanak sudah pasti memahami kemaslahatan kanak-kanak sama ada
dari aspek perangai dan tingkah lakunya, pendidikan yang sesuai, kawalan
terhadap harta dan lain-lain. Walau bagaimanapun, maksud hadanah
dalam enakmen hampir sama di semua negeri yang merangkumi perkara-perkara
seperti berikut:
(i)
Menjaga
kanak-kanak;[7]
(ii)
Memelihara
kebajikan kanak-kanak;[8]
(iii)
Memberikan
kasih sayang yang mungkin diperlukan oleh kanak-kanak itu;[9]
(iv)
Menyediakan
tempat tinggal yang selamat di mana kanak-kanak itu tidak mungkin menghadapi
apa-apa akibat buruk dari segi akhlak atau jasmani;[10]
dan
(v)
Memberikan
pendidikan dan membiayai pelajaran kanak-kanak.[11]
Kesimpulannya, hak hadanah
ialah hak untuk menjaga kanak-kanak dengan memiliki hak penjagaan ke atasnya
serta memelihara kebajikannya termasuklah kasih sayang, tempat tinggal dan
pendidikan.
3.3
Peruntukan Undang-undang Berkaitan Hadanah Di Malaysia
Peruntukan
undang-undang secara terperinci berkaitan hadanah
di Malaysia telah dikuatkuasakan melalui Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
yang digubal di setiap negeri. Peruntukan berkaitan hak hadanah
digubal mengikut mazhab Shafici selaras dengan penduduk di Malaysia
yang majoriti penduduknya mengikut mazhab tersebut. Peruntukan mengenainya
adalah sama tetapi disebut dalam seksyen yang berbeza sebagaimana berikut:
(a)
Akta Enakmen Undang-undang Keluarga
Islam (Wilayah Persekutuan) 1984, seksyen 81 hingga 87;
(b)
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Selangor 1984, seksyen 82 hingga 88;
(c)
Enakmen Undang-undang Pentadbiran
Keluarga Islam Terengganu 1985, seksyen 80 hingga 86;
(d)
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Kelantan 1983, seksyen 82 hingga 88;
(e)
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Pahang 1987, seksyen 82 hingga 88;
(f)
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Johor 1990, seksyen 82 hingga 88;
(g)
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Melaka 1983, seksyen 82 hingga 88;
(h)
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Negeri Sembilan 1983, seksyen 82 hingga 88;
(i)
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Perak 1984, seksyen 77 hingga 83;
(j)
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Pulau Pinang 1985, seksyen 82 hingga 88;
(k)
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Kedah 1979, seksyen 82 hingga 88;
(l)
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Perlis 1992, seksyen 81 hingga 87;
(m)
Ordinan Undang-undang Keluarga Islam
Sarawak 1991, seksyen 85 hingga 91;
(n)
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Sabah 1992, seksyen 82 hingga 88.
Dalam peruntukan undang-undang di atas, ia mengkumi aspek-aspek
yang berkaitan hak hadanah
iaitu, orang yang berhak menjaga kanak-kanak, kelayakan yang perlu untuk
penjagaan, bagaimana hak penjagaan hilang, lamanya penjagaan, penjagaan anak
tak sahtaraf, kuasa mahkamah membuat perintah mengenai penjagaan dan seterusnya
perintah tertakluk kepada syarat-syarat.
3.3.1
Orang Yang
Berhak Menjaga Kanak-kanak
Dalam seksyen 81, Akta Undang-undang
Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303) memperuntukkan ibu adalah yang paling
berhak dari segala orang bagi menjaga anak kecilnya dalam masa ibu itu masih
dalam perkahwinan dan juga selepas perkahwinannya dibubarkan. Seksyen 81 (1)[12]
memperuntukkan;
Tertakluk
kepada seksyen 82, ibu adalah yang paling berhak dari segala orang bagi menjaga
anak kecilnya dalam masa ibu itu masih dalam perkahwinan dan juga selepas
perkahwinannya dibubarkan.
Sekiranya
Mahkamah mendapati bahawa ibu telah hilang kelayakan di bawah Hukum Syarak untuk
mendapatkan hak hadanah, maka hak itu
akan berpindah kepada salah seorang kaum kerabatnya mengikut susunan keutamaan sebagaimana
diperuntukkan dalam seksyen 81 (2) Akta 303:[13]
Jika Mahkamah
berpendapat bahawa ibu adalah hilang kelayakan di bawah Hukum Syarak dari
mempunyai hak terhadap hadanah atau jagaan anaknya, maka hak itu, tertakluk
kepada subseksyen (3), hendaklah berpindah kepada salah seorang yang berikut
mengikut susunan keutamaan yang berikut, iaitu-
(a)
nenek sebelah ibu hingga ke atas peringkatnya;
(b)
bapa;
(c)
nenek sebelah bapa hingga ke atas peringkatnya;
(d)
kakak atau adik perempuan seibu sebapa;
(e)
kakak atau adik perempuan seibu;
(f)
kakak atau adik perempuan sebapa;
(g)
anak perempuan dari kakak atau adik perempuan
seibu sebapa;
(h)
anak perempuan dari kakak atau adik seibu;
(i)
anak perempuan dari kakak atau adik perempuan
sebapa;
(j)
ibu saudara sebelah ibu;
(k)
ibu saudara sebelah bapa;
(l)
waris lelaki yang boleh menjadi warisnya
sebagai asabah atau residuari:
Dengan syarat
jagaan orang demikian tidak menjejaskan kebajikan kanak-kanak itu.
Namun,
susunan keutamaan pengasuh dalam Enakmen Undang-undang Pentadbiran Keluarga Islam Terengganu 1985 sedikit berbeza
dengan peruntukan negeri-negeri lain. Wujud penambahan dalam susunan pengasuh
iaitu, ‘anak perempuan bagi saudara lelaki’ dalam seksyen 80 (2) (k) enakmen
tersebut. Seksyen 80 (2) memperuntukkan:
(a)
nenek sebelah ibu hingga ke atas peringkatnya;
(b)
bapa;
(c)
nenek sebelah bapa hingga ke atas peringkatnya;
(d)
saudara perempuan seibu sebapa;
(e)
saudara perempuan seibu;
(f)
saudara perempuan sebapa;
(g)
emak saudara sebelah ibu;
(h)
anak perempuan bagi saudara perempuan seibu
sebapa;
(i)
anak perempuan bagi saudara perempuan seibu;
(j)
anak perempuan bagi saudara perempuan sebapa;
(k)
anak perempuan bagi saudara lelaki;
(l)
emak saudara sebelah bapa;
(m)
waris lelaki yang menjadi asabah.
Syarat
pengasuh bagi hak jagaan kanak-kanak perempuan lebih ketat yang mana, seseorang
lelaki tidak akan diberi hak jagaan terhadap kanak-kanak perempuan melainkan
lelaki itu adalah seorang muhrim, iaitu mempunyai pertalian dengan kanak-kanak
perempuan itu dan dia dilarang berkahwin dengannya sebagaimana peruntukan dalam
seksyen 81 (3) Akta 303:[14]
Tiada seseorang lelaki berhak terhadap jagaan
seseorang kanak-kanak perempuan melainkan lelaki itu adalah seorang muhrim,
iaitu, dia mempunyai pertalian dengan kanak-kanak perempuan itu dalam mana dia
dilarang berkahwin dengannya.
Sekiranya
wujud lebih seorang penjaga daripada susunan yang sama mengikut susuan
keutamaan, hendaklah dipilih orang yang mempunyai sifat paling baik dari segi
curahan kasih sayang dan jika kesemuanya mempunyai sifat-sifat yang mulia, maka
mereka yang lebih tua akan diberi keutamaan. Seksyen 81 (4) Akta 303[15]
menyatakan:
Tertakluk kepada seksyen 82 dan 84, jika ada
beberapa orang dari keturunan atau peringkat yang sama, kesemuanya sama
berkelayakan dan bersetuju menjaga kanak-kanak itu, jagaan hendaklah
diamanahkan kepada orang yang mempunyai sifat paling mulia yang menunjukkan
perasaan paling kasih sayang kepada kanak-kanak itu, dan jika kesemuanya sama
mempunyai sifat-sifat kemuliaan, maka yang tertua antara mereka adalah berhak
mendapat keutamaan.
3.3.2
Kelayakan Yang
Perlu Untuk Jagaan
Perlantikan seseorang pengasuh mestilah
memenuhi syarat-syarat kelayakan iaitu mestilah seorang Islam, sempurna akal, berumur
yang layak memberikan jagaan dan kasih sayang kepada kanak-kanak, berakhlak
Islamiah dan tinggal di tempat yang jauh akibat buruk akhlak atau jasmani. Seksyen
82 Akta 303[16]
telah memperuntukkan mengenai syarat-syarat tersebut:
Seseorang yang
mempunyai hak mendidik seseorang kanak-kanak, adalah berhak menjalankan hak terhadap
hadanah jika-
(a)
dia adalah seorang Islam;
(b)
dia adalah sempurna akal;
(c)
dia berumur yang melayakkan dia memberikan
kepada kanak-kanak itu jagaan dan kasih sayang yang mungkin diperlukan oleh
kanak-kanak itu;
(d)
dia berkelakuan baik dari segi akhlak Islamiah;
dan
(e)
dia tinggal di tempat di mana kanak-kanak itu
tidak mungkin menghadapi apa-apa akibat buruk dari segi akhlak atau jasmani.
3.3.3
Bagaimana Hak
Jagaan Hilang
Faktor-faktor yang boleh membawa terlucutnya
hak hadanah terhadap
kanak-kanak diperuntukkan secara jelas dalam Seksyen 83 Akta 303[17]
yang menyatakan:
Hak
seseorang perempuan terhadap hadanah adalah hilang-
(a)
jika perempuan itu berkahwin dengan seseorang
yang tidak mempunyai pertalian dengan kanak-kanak itu yang orang itu dilarang
berkahwin dengan kanak-kanak itu, jika jagaannya dalam hal sedemikian akan
menjejaskan kebajikan kanak-kanak itu tetapi haknya untuk jagaan akan kembali
semula jika perkahwinan itu dibubarkan;
(b)
jika perempuan itu berkelakuan buruk secara keterlaluan
dan terbuka;
(c)
jika perempuan itu menukar pemastautinannya
dengan tujuan untuk mencegah bapa kanak-kanak itu daripada menjalankan
pengawasan yang perlu ke atas kanak-kanak itu, kecuali bahawa seseorang isteri
yang bercerai boleh mengambil anaknya sendiri ke tempat lahir isteri itu;
(d)
jika perempuan itu murtad;
(e)
jika perempuan itu mengabaikan atau menganiaya
kanak-kanak itu
Dalam
Arahan Amalan No. 15 Tahun 2007[18] memperuntukkan
bahawa alasan yang menyebabkan hak jagaan seseorang bapa atau pihak lelaki
hilang kelayakan terhadap hadanah,
antaranya ialah:
i)
jika dia berkelakuan buruk secara keterlaluan
dan terbuka;
ii)
jika dia murtad;
iii)
jika dia mencuaikan atau menganiaya kanak-kanak
itu;
iv)
jika dia menjadi tidak sempurna akal;
v)
jika dia berpenyakit kusta, sopak atau
penyakit-penyakit lain yang berjangkit yang membahayakan kanak-kanak itu.
3.3.4
Tempoh Hadanah Kanak-kanak
Tempoh
hadanah seseorang
kanak-kanak menurut seksyen 84 (1) Akta 303 adalah berbeza mengikut jantina
kanak-kanak. Tempoh ini akan tamat setelah mencapai umur tujuh tahun jika kanak-kanak
itu lelaki dan sembilan tahun jika perempuan. Namun boleh dilanjutkan atas
kebenaran Mahkamah sehingga mencapai umur sembilan tahun jika kanak-kanak itu lelaki
dan sebelas tahun jika perempuan. Seksyen 84 (1) Akta 303[19]
memperuntukkan:
Hak hadinah
bagi menjaga seseorang kanak-kanak adalah tamat setelah kanak-kanak itu
mencapai umur tujuh tahun, jika kanak-kanak itu lelaki, dan umur sembilan
tahun, jika kanak-kanak itu perempuan, tetapi Mahkamah boleh, atas permohonan hadinah,
membenarkan dia menjaga kanak-kanak itu sehingga kanak-kanak itu mencapai umur
sembilan tahun, jika kanak-kanak itu lelaki, dan umur sebelas tahun, jika
kanak-kanak itu perempuan.
Hak hadanah
ini akan berpindah kepada bapa setelah tamat tempoh hadanah.
Namun, sekiranya kanak-kanak tersebut mencapai umur mumaiyiz, ia diberi pilihan
untuk tinggal dengan ibu atau bapa, melainkan jika Mahkamah memerintahkan
selainnya. Seksyen 84 (2) Akta 303[20] memperuntukkan:
Setelah
tamatnya hak hadinah,
jagaan adalah turun kepada bapa, dan jika kanak-kanak itu telah mencapai umur
kecerdikan (mumaiyiz), maka kanak-kanak itu adalah berhak memilih untuk tinggal
dengan sama ada ibu atau bapanya, melainkan jika Mahkamah memerintahkan
selainnya.
Bagi negeri Perak berbeza daripada
negeri-negeri selain Perak. Dalam seksyen 80(1) Enakmen Undang-undang
Keluarga Islam Perak 1984
memperuntukkan:
Hak hadinah
bagi menjaga seseorang kanak-kanak adalah tamat setelah kanak-kanak itu
mencapai umur tujuh tahun, tetapi Mahkamah boleh, atas permohonan hadinah,
membenarkan dia menjaga kanak-kanak itu sehingga kanak-kanak itu mencapai umur
sembilan tahun.
3.3.5
Jagaan Anak-anak Tidak Sah Taraf
Jagaan
anak tak sahtaraf adalah kepada ibunya sebagaimana peruntukan dalam seksyen 85
Akta 303:[21]
Jagaan kanak-kanak tidak sah taraf adalah semata-mata pada ibu dan
saudara mara ibu.
3.3.6
Kuasa Mahkamah Membuat
Perintah Mengenai Jagaan
Mahkamah mempunyai kuasa untuk membuat sebarang
perintah mengenai penjagaan termasuk menentukan penjaga atau peruntah-perintah
lain. Seksyen 86 Akta 303[22]
misalnya menerangkan kuasa mahkamah membuat perintah mengenai penjagaan:
(1)
Walau apa pun peruntukan seksyen 81, Mahkamah
boleh pada bila-bila masa dengan perintah memilih untuk meletakkan seseorang
kanak-kanak dalam jagaan salah seorang daripada orang yang tersebut di dalam
seksyen itu atau, jika ada hal keadaan yang luar biasa yang menyebabkan tidak diingini
bagi kanak-kanak itu diamanahkan kepada salah seorang daripada orang-orang itu,
Mahkamah boleh dengan perintah meletakkan kanak-kanak itu dalam jagaan
mana-mana orang lain atau mana-mana persatuan yang tujuannya adalah termasuk
kebajikan kanak-kanak.
(2)
Untuk memutuskan dalam jagaan siapakah
seseorang kanak-kanak patut diletakkan, pertimbangan yang utama ialah kebajikan
kanak-kanak itu dan, tertakluk kepada pertimbangan itu, Mahkamah hendaklah
memberi perhatian kepada-
(a)
kemahuan ibu bapa kanak-kanak itu; dan
(b)
kemahuan kanak-kanak itu, jika dia telah
meningkat umur dapat menyatakan sesuatu pendapatnya sendiri.
(3)
Adalah menjadi suatu anggapan yang boleh
dipatahkan bahawa adalah untuk kebaikan seseorang kanak-kanak semasa masa dia
kecil supaya berada bersama ibunya, tetapi pada memutuskan sama ada anggapan
itu dipakai bagi fakta mana-mana kes tertentu, Mahkamah hendaklah memberi
perhatian kepada tidak baiknya mengacau kehidupan seseorang kanak-kanak dengan
bertukar-tukarnya jagaan.
(4)
Jika ada dua orang atau lebih kanak-kanak
daripada mana-mana perkahwinan, Mahkamah tidaklah terikat meletakkan kedua-dua
atau kesemuanya dalam jagaan orang yang sama tetapi hendaklah menimbangkan
kebajikan tiap-tiap seorangnya secara berasingan.
(5)
Mahkamah boleh, jika perlu, membuat perintah
interim untuk menempatkan kanak-kanak itu dalam jagaan mana-mana orang atau
institusi atau persatuan dan perintah itu hendaklah serta merta dikuatkuasakan
dan terus dikuatkuasakan sehingga Mahkamah membuat perintah bagi penjagaan itu.
Namun begitu dalam seksyen 85
Enakmen Undang-undang
Pentadbiran Keluarga Islam Terengganu 1985 dan
seksyen 82 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Perak 1984, tidak memperuntukkan subseksyen (5) sebagaimana negeri-negeri
lain iaitu:
(5) Mahkamah boleh, jika perlu, membuat perintah
interim untuk menempatkan kanak-kanak itu dalam jagaan mana-mana orang atau
institusi atau persatuan dan perintah itu hendaklah serta merta dikuatkuasakan
dan terus dikuatkuasakan sehingga Mahkamah membuat perintah bagi penjagaan itu.
Dalam Arahan Amalan No. 15 Tahun
2005[23] memperuntukkan
berkenaan dengan nafkah ciddah, mutcah, nafkah anak dan hadanah
dalam perjanjian persetujuan yang menyebut:
… perjanjian-perjanjian persetujuan bersama atau perjanjian semasa
Majlis Sulh tidak boleh menggugurkan hak-hak isteri yangbelum disabitkan
melalui talaq iaitu nafkah ciddah, mutcah, hadanah dan
nafkah anak.
Manakala dalam Arahan Amalan No. 10
Tahun 2006[24]
memperuntukkan berkenaan dengan permohonan hak jagaan sementara secara ex-parte
yang menyebut:
… permohonan hak jagaan sementara secara ex-parte tidak dibenarkan
kecuali atas alasan-alasan khas. Pihak-pihak boleh mengemukakan permohonan hak
jagaan sementara semasa prosiding kesinduk hak jagaan kepada Mahkamah.
3.3.7
Perintah Tertakluk
Kepada Syarat-syarat
Berikutnya dalam seksyen 87 (1) Akta 303[25]
memperuntukkan Mahkamah boleh mengenakan apa-apa syarat yang difikirkan perlu
dan wajar dalam mengenakan sesuatu perintah jagaan terhadap orang yang
diberikan hak tersebut seperti yang dinyatakan sebagaimana berikut:
Sesuatu perintah jagaan boleh dibuat tertakluk
kepada apa-apa syarat yang difikirkan oleh Mahkamah patut dikenakan dan,
tertakluk kepada syarat-syarat, jika ada, yang dipakai dari semasa ke semasa,
perintah itu adalah menghakkan orang yang diberi jagaan itu untuk memutuskan
semua soal yang berhubungan dengan pendidikan dan pelajaran kanak-kanak itu.
Antara
syarat-syarat yang boleh dikenakan oleh Mahkamah terhadap sesuatu perintah
jagaan adalah seperti yang tersebut dalam seksyen 87 (2) Akta 303:[26]
Tanpa menyentuh keluasan subseksyen (1), sesuatu
perintah jagaan boleh-
(a)
mengandungi syarat-syarat tentang tempat di
mana kanak-kanak itu akan tinggal dan cara pelajarannya;
(b)
mengadakan peruntukan bagi kanak-kanak itu
berada bagi sementara dalam pemeliharaan dan kawalan seseorang yang lain
daripada orang yang diberi jagaan itu;
(c)
mengadakan peruntukan bagi kanak-kanak itu
melawat ibu atau bapa yang tidak diberi jagaan atau seseorang dari keluarga ibu
atau bapa yang telah mati atau tidak diberi jagaan pada masa-masa dan bagi
apa-apa tempoh sebagaimana yang difikirkan munasabah oleh Mahkamah;
(d)
memberi ibu atau bapa yang tidak diberi jagaan
atau seseorang dari keluarga ibu atau bapa yang telah mati atau tidak diberi
jagaan hak untuk berjumpa dengan kanak-kanak itu pada masa-masa dan dengan
seberapa kerap yang difikirkan munasabah oleh Mahkamah; atau
(e)
melarang orang yang diberi jagaan itu daripada
membawa kanak-kanak itu keluar dari Malaysia.
Berdasarkan
perintah-perintah jagaan di atas, ia dilihat sebagai suatu mekanisme untuk
menghalang mana-mana orang daripada memudaratkan kanak-kanak seperti menculik
mereka daripada penjaga ataupun menghalang mereka daripada berjumpa dengan
penjaga yang mendapat hak lawatan.
Kesimpulannya,
setiap peruntukan di atas adalah bertujuan untuk menjaga kebajkan dan memlihara
kemaslahatan kanak-kanak. Contohnya, bagi orang-orang yang berhak menjadi
penjaga, hanya penjaga yang benar-benar layak sahaja diberikan hak penjagaan di
samping penjaga itu sendiri menstilah terdiri daripada kalangan orang-orang
yang memnuhi syarat-syarat penjaga. Ini kerana, sekiranya kanak-kanak
diletakkan di bawah jagaan orang yang tidak berakhlak, tidak berakal, belum
baligh, tidak tinggal menetap atau murtad, maka keadaan ini sudah pasti
mengakibatkan perkembangan mental dan fizikal kanak-kanak akan terjejas.
3.4
Peruntukan
Berhubung Kebajikan Kanak-Kanak Dalam Hak Hadanah
Setiap Akta mahupun Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Negeri-negeri memperuntukkan secara jelas berhubung dengan hak hadanah
atau penjagaan kanak-kanak. Walaupun begitu, masih terdapat perbezaan dalam
sesetengah peruntukan undang-undang. Bagi negeri-negeri Selangor, Wilayah
Persekutuan, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Kelantan, Pulau Pinang,
Kedah, Sabah dan Sarawak memperuntukkan peruntukan yang sama keseluruhannya
berhubung hak hadanah yang merangkumi orang yang berhak menjaga kanak-kanak,
kelayakan yang perlu untuk jagaan, bagaimana hak jagaan hilang, tempoh jagaan,
jagaan anak-anak tidak sah taraf, kuasa mahkamah membuat perintah mengenai
jagaan dan perintah tertakluk kepada syarat-syarat. Manakala bagi negeri Perak,
Perlis dan Terengganu mempunyai peruntukan yang berlainan daripada
negeri-negeri yang lain. Perkataan ‘kebajikan’ ditekankan dalam Enakmen
Undang-undang Keluarga Islam di kebanyakkan negeri. Namun sebaliknya bagi tiga
buah negeri yang lain iaitu Perak, Perlis dan Terengganu. Misalnya, dalam
Seksyen 77 (2), Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Perak 1984[27]
memperuntukkan:
Jika Mahkamah berpendapat bahawa ibu adalah
hilang kelayakan di bawah Hukum Syara’ dari mempunyai hak terhadap hadanah atau penjagaan anaknya, maka hak itu,
tertakluk kepada subseksyen (3), hendaklah berpindah kepada salah seorang yang
berikut mengikut susunan keutamaan yang berikut, iaitu-
(a) nenek sebelah
ibu hingga ke atas peringkatnya;
(b) bapa;
(c) nenek sebelah
bapa hingga ke atas peringkatnya;
(d) saudara
perempuan seibu sebapa;
(e) saudara
perempuan seibu;
(f) saudara
perempuan sebapa;
(g) emak saudara
sebelah ibu;
(h) anak perempuan
bagi saudara perempuan seibu sebapa;
(i) anak perempuan
bagi saudara perempuan seibu;
(j) anak perempuan
bagi saudara perempuan sebapa;
(k) emak saudara
sebelah bapa;
(l) waris lelaki
yang menjadi asabah.
Berdasarkan
seksyen di atas jelas menunjukkan peruntukan ini sedikit berbeza dengan peruntukan
di negeri-negeri lain kerana tidak memperuntukkan penambahan ayat di hujung
seksyen tersebut sebagaimana negeri-negeri lain yang memperuntukkan:
Dengan syarat jagaan orang demikian tidak
menjejaskan kebajikan kanak-kanak itu.
Begitu juga terma ‘kebajikan’ dalam
seksyen 82 Enakmen Undang-undang Pentadbiran Keluarga Islam Terengganu 1985[28] memperuntukkan
bagaimana hak penjagaan hilang:
Hak seseorang
perempuan terhadap hadanah adalah hilang-
(a)
jika perempuan itu berkahwin dengan seorang
lelaki yang tidak mempunyai pertalian dengan kanak-kanak itu dalam mana orang
lelaki itu dilarang berkahwin dengan kanak-kanak itu, tetapi adalah kembali
semula apabila perkahwinan itu dibubarkan;
Manakala bagi negeri-negeri selain
negeri Perak, Perlis dan Terengganu pula memperuntukkan:
Hak seseorang
perempuan terhadap hadanah adalah hilang-
(a)
jika perempuan itu berkahwin dengan seorang
lelaki yang tidak mempunyai pertalian dengan kanak-kanak itu yang orang itu
dilarang berkahwin dengan kanak-kanak itu, jika jagaannya dalam hal sedemikian
akan menjejaskan kebajikan kanak-kanak itu tetapi haknya untuk jagaan akan
kembali semula jika perkahwinan itu dibubarkan;
Peruntukan-peruntukan ini tidak
mempunyai keselarasan dan pengeragaman dari segi peruntukan undang-undang berhubung
hak hadanah.
Selain itu, pertimbangan utama dalam memutuskan hak hadanah
kanak-kanak adalah berdasarkan kebajikan kanak-kanak, namun huraian mengenai
apakah perkara yang menjadi prinsip kebajikan kanak-kanak tidak dinyatakan
secara terperinci dalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri-negeri
mahupun Arahan Amalan dari Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM). Sekiranya
tidak digubal dan dimasukkan dalam peruntukan secara khusus, dikuatiri boleh
menimbulkan pertikaian yang berpanjangan dan rasa tidak puas hati pihak-pihak
yang bertikai. Lakuna dalam undang-undang berkaitan berpunca daripada kurangnya
sumber yang berbentuk tekstual dalam karya klasik undang-undang Islam dan ia
banyak bergantung kepada adat setempat sesuai dengan prinsip fiqh iaitu al-cadah
muhakkamah.
[1] Akta Undang-undang
Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984, seksyen 88 (4); Enakmen
Undang-undang Keluarga Islam Selangor 1984, seksyen 89 (4); Enakmen
Undang-undang Pentadbiran Keluarga Islam Terengganu 1985, seksyen 87 (4);
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Kelantan 1983, seksyen 89 (4); Enakmen
Undang-undang Keluarga Islam Pahang 1987, seksyen 89 (4); Enakmen Undang-undang
Keluarga Islam Johor 1990, seksyen 89 (4); Enakmen Undang-undang Keluarga Islam
Melaka 1983, seksyen 89 (4); Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri
Sembilan 1983, seksyen 89 (4); Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Perak 1984,
seksyen 84 (4); Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Pulau Pinang 1985, seksyen
89 (4); Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Kedah 1979, seksyen 89 (4);
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Perlis 1992, seksyen ; Ordinan Undang-undang
Keluarga Islam Sarawak 1991, seksyen 92 (4); Enakmen Undang-undang Keluarga
Islam Sabah 1992, seksyen 89 (4).
[2] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 84 (1); Selangor 1984, seksyen 85 (1); Terengganu
1985, seksyen 83 (1); Kelantan 1983, seksyen 85 (1); Pahang 1987, seksyen 85
(1); Johor 1990, seksyen 85 (1); Melaka 1983, seksyen 85 (1); Negeri Sembilan
1983, seksyen 85 (1); Perak 1984, seksyen 80 (1); Pulau Pinang 1985, seksyen 85
(1); Kedah 1979, seksyen 85 (1); Perlis 1992, seksyen 84 (1); Sarawak 1991, seksyen
88 (1); Sabah 1992, seksyen 85 (1).
[3] Wilayah Persekutuan 1984, seksyen; Selangor 1984, seksyen;
Terengganu 1985, seksyen; Kelantan 1983, seksyen; Pahang 1987, seksyen; Johor
1990, seksyen; Melaka 1983, seksyen; Negeri Sembilan 1983, seksyen; Perak 1984,
seksyen; Pulau Pinang 1985, seksyen; Kedah 1979, seksyen; Perlis 1992, seksyen;
Sarawak 1991, seksyen; Sabah 1992, seksyen.
[4] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 88 (4); Selangor 1984, seksyen 88 (4); Terengganu
1985, seksyen 87 (4); Kelantan 1983, seksyen 78 (4); Pahang 1987, seksyen 89
(4); Johor 1990, seksyen 89 (4); Melaka 1983, seksyen 78 (4); Negeri Sembilan
1983, seksyen 88 (4); Perak 1984, seksyen 84 (4); Pulau Pinang 1985, seksyen 88
(4); Kedah 1979, seksyen 77 (4); Perlis 1992, seksyen 88 (4); Sarawak 1991,
seksyen 91 (4); Sabah 1992, seksyen 94 (4).
[5] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 85; Selangor 1984, seksyen 85; Terengganu 1985,
seksyen 84; Kelantan 1983, seksyen 74; Pahang 1987, seksyen 86; Johor 1990,
seksyen 86; Melaka 1983, seksyen 74; Negeri Sembilan 1983, seksyen 85; Perak
1984, seksyen 81; Pulau Pinang 1985, seksyen 85; Kedah 1979, seksyen 73; Perlis
1992, seksyen 85; Sarawak 1991, seksyen 88; Sabah 1992, seksyen 91.
[6] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 102; Selangor 1984, seksyen 102; Terengganu 1985,
seksyen 101; Kelantan 1983, seksyen 91; Pahang 1987, seksyen 103; Johor 1990,
seksyen 103; Melaka 1983, seksyen 91; Negeri Sembilan 1983, seksyen 102; Perak
1984, seksyen 98; Pulau Pinang 1985, seksyen 102; Kedah 1979, seksyen 90;
Perlis 1992, seksyen 102; Sarawak 1991, seksyen 105; Sabah 1992, seksyen 108.
[7] Misalnya dalam
Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984, seksyen 81 (4)
memperuntukkan:
Jika ada beberapa orang dari keturunan atau
peringkat yang sama, kesemuanya sama berkelayakan dan bersetuju menjaga
kanak-kanak itu, jagaan hendaklah diamanahkan kepada orang yang mempunyai sifat
paling mulia yang menunjukkan perasaan paling kasih sayang kepada kanak-kanak
itu, dan jika kesemuanya sama mempunyai sifat-sifat kemuliaan, maka yang tertua
antara mereka adalah berhak mendapat keutamaan.
[8] Misalnya dalam
Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984, (Akta 303) seksyen
86 (2) menyatakan:
Untuk memutuskan dalam jagaan siapakah
seseorang kanak-kanak patut diletakkan, pertimbangan yang utama ialah kebajikan
kanak-kanak itu
[9] Akta 303
seksyen 81 (4). Sila lihat No. 5 di atas.
[10] Akta 303
seksyen 82 (e) memperuntukkan:
Dia tinggal di tempat di mana kanak-kanak itu
tidak mungkin menghadapi apa-apa akibat buruk dari segi akhlak atau jasmani.
[11] Akta 303
seksyen 87 (1) memperuntukkan:
Sesuatu perintah jagaan boleh dibuat tertakluk
kepada apa-apa syarat yang difikirkan oleh Mahkamah patut dikenakan dan,
tertakluk kepada syarat-syarat, jika ada, yang dipakai dari semasa ke semasa,
perintah itu adalah menghakkan orang yang diberi jagaan itu untuk memutuskan
semua soal yang berhubungan dengan pendidikan dan pelajaran kanak-kanak itu.
[12] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 81 (1); Selangor 1984, seksyen 82 (1); Terengganu
1985, seksyen 80 (1); Kelantan 1983, seksyen 82 (1); Pahang 1987, seksyen 82
(1); Johor 1990, seksyen 82 (1); Melaka 1983, seksyen 82 (1); Negeri Sembilan
1983, seksyen 82 (1); Perak 1984, seksyen 77 (1); Pulau Pinang 1985, seksyen 82
(1); Kedah 1979, seksyen 82 (1); Perlis 1992, seksyen 81 (1); Sarawak 1991,
seksyen 85 (1); Sabah 1992, seksyen 82 (1).
[13] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 81 (2); Selangor 1984, seksyen 82 (2); Terengganu
1985, seksyen 80 (2); Kelantan 1983, seksyen 82 (2); Pahang 1987, seksyen 82
(2); Johor 1990, seksyen 82 (2); Melaka 1983, seksyen 82 (2); Negeri Sembilan
1983, seksyen 82 (2); Perak 1984, seksyen 77 (2); Pulau Pinang 1985, seksyen 82
(2); Kedah 1979, seksyen 82 (2); Perlis 1992, seksyen 81 (2); Sarawak 1991,
seksyen 85 (2); Sabah 1992, seksyen 82 (2).
[14] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 81 (3); Selangor 1984, seksyen 82 (3); Terengganu
1985, seksyen 80 (3); Kelantan 1983, seksyen 82 (3); Pahang 1987, seksyen 82
(3); Johor 1990, seksyen 82 (3); Melaka 1983, seksyen 82 (3); Negeri Sembilan
1983, seksyen 82 (3); Perak 1984, seksyen 77 (3); Pulau Pinang 1985, seksyen 82
(3); Kedah 1979, seksyen 82 (3); Perlis 1992, seksyen 81 (3); Sarawak 1991,
seksyen 85 (3); Sabah 1992, seksyen 82 (3).
[15] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 81 (4); Selangor 1984, seksyen 82 (4); Terengganu
1985, seksyen 80 (4); Kelantan 1983, seksyen 82 (4); Pahang 1987, seksyen 82
(4); Johor 1990, seksyen 82 (4); Melaka 1983, seksyen 82 (4); Negeri Sembilan
1983, seksyen 82 (4); Perak 1984, seksyen 77 (4); Pulau Pinang 1985, seksyen 82
(4); Kedah 1979, seksyen 82 (4); Perlis 1992, seksyen 81 (4); Sarawak 1991,
seksyen 85 (4); Sabah 1992, seksyen 82 (4).
[16] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 82; Selangor 1984, seksyen 83; Terengganu 1985,
seksyen 81; Kelantan 1983, seksyen 83; Pahang 1987, seksyen 83; Johor 1990,
seksyen 83; Melaka 1983, seksyen 83; Negeri Sembilan 1983, seksyen 83; Perak
1984, seksyen 78; Pulau Pinang 1985, seksyen 83; Kedah 1979, seksyen 83; Perlis
1992, seksyen 82; Sarawak 1991, seksyen 86; Sabah 1992, seksyen 83.
[17] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 83; Selangor 1984, seksyen 84; Terengganu 1985,
seksyen 82; Kelantan 1983, seksyen 84; Pahang 1987, seksyen 84; Johor 1990,
seksyen 84; Melaka 1983, seksyen 84; Negeri Sembilan 1983, seksyen 84; Perak
1984, seksyen 79; Pulau Pinang 1985, seksyen 84; Kedah 1979, seksyen 84; Perlis
1992, seksyen 83; Sarawak 1991, seksyen 87; Sabah 1992, seksyen 84.
[18] Berkuatkuasa mulai 15 Jun 2007. Dikeluarkan
oleh Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM).
[19] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 84 (1); Selangor 1984, seksyen 85 (1); Terengganu
1985, seksyen 83 (1); Kelantan 1983, seksyen 85 (1); Pahang 1987, seksyen 85 (1);
Johor 1990, seksyen 85 (1); Melaka 1983, seksyen 85 (1); Negeri Sembilan 1983,
seksyen 85 (1); Perak 1984, seksyen 80 (1); Pulau Pinang 1985, seksyen 85 (1);
Kedah 1979, seksyen 85 (1); Perlis 1992, seksyen 84 (1); Sarawak 1991, seksyen
88 (1); Sabah 1992, seksyen 85 (1).
[20] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 84 (2); Selangor 1984, seksyen 85 (2); Terengganu
1985, seksyen 83 (2); Kelantan 1983, seksyen 85 (2); Pahang 1987, seksyen 85
(2); Johor 1990, seksyen 85 (2); Melaka 1983, seksyen 85 (2); Negeri Sembilan
1983, seksyen 85 (2); Perak 1984, seksyen 80 (2); Pulau Pinang 1985, seksyen 85
(2); Kedah 1979, seksyen 85 (2); Perlis 1992, seksyen 84 (2); Sarawak 1991,
seksyen 88 (2); Sabah 1992, seksyen 85 (2).
[21] Wilayah Persekutuan
1984, seksyen 85; Selangor 1984, seksyen 86; Terengganu 1985, seksyen 84;
Kelantan 1983, seksyen 86; Pahang 1987, seksyen 86; Johor 1990, seksyen 86;
Melaka 1983, seksyen 86; Negeri Sembilan 1983, seksyen 86; Perak 1984, seksyen
81; Pulau Pinang 1985, seksyen 86; Kedah 1979, seksyen 86; Perlis 1992, seksyen
85; Sarawak 1991, seksyen 89; Sabah 1992, seksyen 86.
[22] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 86; Selangor 1984, seksyen 87; Terengganu 1985,
seksyen 85; Kelantan 1983, seksyen 87; Pahang 1987, seksyen 87; Johor 1990,
seksyen 87; Melaka 1983, seksyen 87; Negeri Sembilan 1983, seksyen 87; Perak
1984, seksyen 82; Pulau Pinang 1985, seksyen 87; Kedah 1979, seksyen 87; Perlis
1992, seksyen 86; Sarawak 1991, seksyen 90; Sabah 1992, seksyen 87.
[23] Berkuatkuasa 1
Ogos 2005
[24] Berkuatkuasa 1
Jun 2006
[25] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 87 (1); Selangor 1984, seksyen 88 (1); Terengganu
1985, seksyen 86 (1); Kelantan 1983, seksyen 88 (1); Pahang 1987, seksyen 88
(1); Johor 1990, seksyen 88 (1); Melaka 1983, seksyen 88 (1); Negeri Sembilan
1983, seksyen 88 (1); Perak 1984, seksyen 83 (1); Pulau Pinang 1985, seksyen 88
(1); Kedah 1979, seksyen 88 (1); Perlis 1992, seksyen 87 (1); Sarawak 1991,
seksyen 91 (1); Sabah 1992, seksyen 88 (1).
[26] Wilayah
Persekutuan 1984, seksyen 87 (2); Selangor 1984, seksyen 88 (2); Terengganu
1985, seksyen 86 (2); Kelantan 1983, seksyen 88 (2); Pahang 1987, seksyen 88
(2); Johor 1990, seksyen 88 (2); Melaka 1983, seksyen 88 (2); Negeri Sembilan
1983, seksyen 88 (2); Perak 1984, seksyen 83 (2); Pulau Pinang 1985, seksyen 88
(2); Kedah 1979, seksyen 88 (2); Perlis 1992, seksyen 87 (2); Sarawak 1991,
seksyen 91 (2); Sabah 1992, seksyen 88 (2).
[27] Lihat juga
Enakmen Undang-undang Pentadbiran Keluarga Islam Terengganu 1985, seksyen 80;
Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Perlis 1992, seksyen 81. Namun demikian,
Perlis memperuntukkan ‘kebajikan’ secara tersirat dalam seksyen yang sama
melalui subseksyen (1) yang berbunyi:
(1) Tertakluk kepada Seksyen 82, ibu adalah
yang paling berhak dari segala orang bagi menjaga anak kecilnya dalam masa ibu
itu masih dalam perkahwinan dan juga selepas perkahwinannya dibubarkan, dengan
syarat bahawa penjagaan orang lain itu tidak menyentuh muslihat kanak-kanak
itu.
[28] Lihat juga Enakmen
Undang-undang Keluarga Islam Perak 1984, seksyen 79 (a); Enakmen Undang-undang
Keluarga Islam Perlis 1992, seksyen 83 (a).
Very informative, good job
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete